Mitsubishi Outlander sägs ha felaktiga förbrukningssiffror i de japanska säljkatalogerna.
Fler modeller utpekas i fusket med bränslesiffror.
Japanska biltillverkaren Mitsubishis huvudkontor, samt fabriken i Nagoya genomsöktes av myndigheter i förra veckan.
Razzian genomfördes efter att Mitsubishi gått ut och sagt att flera modeller av vad som tidigare uppgetts omfattas i det fusk med bränslesiffror som uppdagades i våras, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Även suvarna Pajero, Outlander och RVR har i själva verket högre utsläpp än det som anges i säljkatalogerna. Sedan tidigare har fyra modeller av minibilar utpekats att ha felaktiga uppgifter om förbrukning. Mitsubishi har erkänt att man manipulerat utsläppsdata på hemmamarknaden i 25 år.
Fusket är än så länge bara bekräftat i japan. Det har inneburit stora förluster för Mitsubishi, som tvingats söka hjälp hos Nissan som köpte majoritet i företaget.
Diskutera: Tror du att fler Mitsubishi-modeller på andra marknader har felaktiga bränslesiffror?
Razzian genomfördes efter att Mitsubishi gått ut och sagt att flera modeller av vad som tidigare uppgetts omfattas i det fusk med bränslesiffror som uppdagades i våras, rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Även suvarna Pajero, Outlander och RVR har i själva verket högre utsläpp än det som anges i säljkatalogerna. Sedan tidigare har fyra modeller av minibilar utpekats att ha felaktiga uppgifter om förbrukning. Mitsubishi har erkänt att man manipulerat utsläppsdata på hemmamarknaden i 25 år.
Fusket är än så länge bara bekräftat i japan. Det har inneburit stora förluster för Mitsubishi, som tvingats söka hjälp hos Nissan som köpte majoritet i företaget.
Diskutera: Tror du att fler Mitsubishi-modeller på andra marknader har felaktiga bränslesiffror?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
VA! Är det fler som fuskar?
Dom borde göra razzia hos övriga japanska tillverkare innan dom hinner byta ut fusk programvara. Se bara på Mazda som återkallar för att byta programvara..
De flesta bilar har högre utsläpp än det som anges i säljkatalogerna numera, det är ju ingen nyhet. Oavsett märke.
@HT19 - vår förra bil, en Mazda 6 Skyactiv 2.0 bensin med 165 hästar hade under hela vår ägotid på 3 år en förbrukning UNDER deklarationen, 6.9 l/mil blandad körning mot deklarationens 7.7 l/mil. Det är hittills första och enda bilen jag ägt som gått snålare än deklarationen! Så det "fusket" är närmast omvänt isåfall!
Ja men det är väl så att Mitsubishi har rykte om att ligga i underkant när de specar motorernas styrka, bänkas bilen så har den alltså fler hk än givet vilket också kan läsas i mellan raderna i diverse tester, pigg sportig dock upplevs en något högre förbrukning mot konkurrenterna o etc..
Ja det finns helt säkert andra märkens bilar ute på marknaden där siffrorna har friserat, men det sker ju inte i ett ont uppsåt då det är många som vill ha en sportig bil, näe problemet ligger i dem som inte kopplar orsak o konsekvens, men det står ju här! Jisses!
Jag är med hultran. "De flesta bilar har högre utsläpp än det som anges i säljkatalogerna numera, det är ju ingen nyhet. Oavsett märke."
Fattar bara inte varför folket bromsar hultrans påstående? Är det svår för er att acceptera sanningen att flesta ljuger eller vadå? Är det svår att acceptera att felaktig och orealistisk miljöpolitik tvingade biltillverkarna att fuska? VAKNA UPP!
SiggeNn: Risig kvalitet i övriga japaner? Nu vet jag inte vem Christoffer M var men du får gärna rada upp några japanska bilar med risigare kvalitet än europeiska diton.
Raywave, deklaration 7,7 liter/mil var körning i stad. Antar att ni inte enbart kört bilen i staden. Så nä, men det verkar dock vara en ärliga förbrukningsiffror för Mazda 6, men det är klart... inte så svårt då bilen är effektiv och inte så tung. Detta startade nog för 5-8 år sedan när bilarna blev tyngre och sedan med SUV så håller det inte längre, de drar mycket ... men säljarna vill ge sken av att det inte är så farligt mycket mer. Jag minns tydligt att många valde gå över till diesel för ca 6 år sedan, precis efter nedgången ("krisen") 2009, det började så smått att vanliga kombi/sedan modeller köptes med diesel, sedan såg nog många att bilen drar mindre än den gamla bensinvarianten man haft innan och plötsligt kunde man köra en SUV på samma mängd bränsle fast diesel som de gamla bilarna (runt 0,7-0,9 liter/mil).
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.