Nästa artikel
Range Rover-cabben ska byggas
Nyheter

Range Rover-cabben ska byggas

Publicerad 19 juli 2013 (uppdaterad 19 juli 2013)
Den har fått grönt ljus. En taklös version av suven Range Rover Evoque kommer att gå i produktion från och med 2014.

Enligt brittiska What Car?, som har anonyma insatta källor, är det nu fastställt att Range Rover Evoque Cabriolet ska serietillverkas med start 2014.

Bilen visades upp som koncept på bilsalongen i Genève 2012. Det är alltså en cabriolet byggd på Evoque i tredörrarsutförande. Den kommer att få en tygsufflett och inga omfattande förstärkningar ska behövas för att kompensara avsaknaden av tak. I övrigt delas tekniken med den täckta versionen.

Biltillverkaren tänker sig att den taklösa suven ska bli en konkurrent till Audi TT Roadster och cabrioleterna i BMW:s 3-serie.

Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Evoque som cab?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-19 11:57
Hackenbush

En ful svulstig bil blir ännu fulare är min åsikt om denna. Man får intrycket att bilen är ca 2 meter hög med en liten flärp till vindruta ovanför karossen.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-19 14:42
Roy J

En Range Rover ska vara lite maffig och klossig - det hör liksom till konceptet och är väl OK på sitt sätt.
Men hur i herrans namn kan de se Audi TT som en naturlig konkurrent?
Då handlar det inte om bilen, utan mer om att synas. "Kolla vad jag har råd med!"

#3 • Uppdaterat: 2013-07-19 20:52
Hälsingen

Ett fantastiskt projekt som kommer att slå väl ut! Mamman till denna bil är ju Land Rover Freelander 2, och dess "moster" är därmed Volvo XC60. Detta blir alltså en bra och snygg bil. Redan under BMW-tiden försökte Land Rover med en cab, dvs den tredörrars Californiavarianten av Frelander 1= resultatet DÅ blev dock bara en medioker kompromiss. Den här gången är det dock, liksom hela Evoque, publiken som önskat varianten ifråga, vilket borgar för en succé.

#4 • Uppdaterat: 2013-07-21 09:19
Swemba

Chevrolet Blazer, Suzuki Samurai, Jeep Wrangler osv...den klassiska "jeepen" har alltid varit cab, så så konstigt är inte detta.
Snyggt tycker jag och kommer garanterat att bli en hit.

#5 • Uppdaterat: 2013-07-23 12:22
Mistro

Ja den blir en jättehit även om ( eller kanske just därför ) den är väldigt opraktisk.
Fungerar fin fint till att glänsa på uppfarten och till en och annan strandraggning men inte till så mycket mer. ( mend det behöver den inte heller då köparen säkert har råd med ett par bilar till ... ) ;)

#6 • Uppdaterat: 2013-07-23 18:09
Roger Skagerström

Fast ... Man kan åka 4 i den. Mer än så använder nog många inte bilen till. Fungerar nog som endabil för väldigt väldigt många.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-25 10:40
Mistro

Absolut "Roger" så är det "väldigt många" som köper så dyra bilar? ( fast allt är ju relativt )
Kundgruppen till de här bilarna behöver inte en mångsidig bil tänkt att fungera till allt just för att de oftast har fler bilar.
Som familjebil räcker det dock inte med att bilen ser cool ut och saknar både tak och bagageutrymme.
Därför menar jag att den höjda markfrigången och 4 hjulsdriften fungerar fint på stranden. ( på de få stränder där man tillåts köra med bil )
Vintertid tror jag knappast att vi får se så många Evoque cabbar men det är klart,...man KAN ju hänga på en dragkrok och dra husvagnen,hästtransporten o.s.v och visst håller väl cabben idag till vintersäsongen också men fortfarande är det endast bara ett fåtal som har råd med en så dyr bil och även dessa prioriterar och ser över bilens användarbarhet.
Någon drag eller laståsna lär denna bil inte användas som.
De som har råd har dessutom mycket att välja på och som tänkt sommarbil brukar en snabb Z4 eller liknande locka en större publik men jag tror ändå att Evoque kan hitta en hel del kunder. ( precis som t.e.x X6 mfl ....alla måste inte förstå varför ;)

#8 • Uppdaterat: 2013-07-25 13:01
Roger Skagerström

Säger bara att den skulle funka som endabil för många. Så himla opraktisk och värdelösa är den inte är min poäng ;) Bagaget räcker med största säkerhet till att lasta in matkassarna i. Mycket större behov än så har inte många.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.