I den senaste omgången av Euro NCAP var det bara en bil som utvärderades: Land Rovers nya suv Range Rover Velar.
Den europeiska krocktestorganisationen Euro NCAP har valt att kategorisera den 4,8 meter långa bilen som ”Liten suv”, vilket placerar den i samma fack som Toyota C-HR, Jeep Compass och Mazda CX-5.
På det hela taget presterade Velar bra i krocktesterna och blev en av de bästa i sin kategori. Men det finns några saker för Land Rover att titta närmare på. Exempelvis vid frontalkrock där skyddet i brösthöjd för vuxna i baksätet ansågs som medelbra. Samma svaghet upptäcktes med krocktestdockor i barnstorlek i baksätet.
Fotgängarskyddet var bra, utom A-stolparna, som var för hårda att slå i. Autobromsen reagerar på fotgängare och lovordades av krocktestarna.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Euro NCAP?
På det hela taget presterade Velar bra i krocktesterna och blev en av de bästa i sin kategori. Men det finns några saker för Land Rover att titta närmare på. Exempelvis vid frontalkrock där skyddet i brösthöjd för vuxna i baksätet ansågs som medelbra. Samma svaghet upptäcktes med krocktestdockor i barnstorlek i baksätet.
Fotgängarskyddet var bra, utom A-stolparna, som var för hårda att slå i. Autobromsen reagerar på fotgängare och lovordades av krocktestarna.
Diskutera: Vad tycker du om resultatet i Euro NCAP?
Krocktestbetyg
Range Rover Velar: 5/5 stjärnor
Skydd av vuxna: 93%
Skydd av barn: 85%
Fotgängarskydd: 74%
Förarstödsystem: 72%
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.