Utseendet på nya Range Rover Sport har egentligen inte varit en särskilt väl bevarad hemlighet, då bilder på modellen har läckt ut på internet i flera omgångar. I natt svensk tid var det dock till slut dags för modellens officiella premiär, då den visades upp vid ett event på New Yorks gator.
Nya Range Rover Sport är 62 millimeter längre än sin föregångare, men enligt Range Rover är den fortfarande kortare än andra sjusitsiga suvar och många sedaner i E-segmentet. Land Rover har dock passat på att utöka hjulbasen med 178 millimeter, vilket ger passagerarna mer plats i bilen.
Tack vare en ny generation av Land Rovers luftfjädring kan Range Rover Sport köras i högre hastigheter i offroadläge. Tidigare var gränsen 50 kilometer i timmen, nu har den ökat till 80 kilometer i timmen.
Nya Range Rover Sport finns med två olika system för fyrhjulsdrift. Det ena ger möjligheten att fördela vridmomentet lika mellan fram- och bakhjul, medan det andra automatiskt fördelar vridmomentet utifrån vilken axel som har bäst grepp.
Hybrid nästa år
Bilen finns med fyra olika motoralternativ, två bensinare på 5,0 respektive 3,0 liter och två dieslar på 3,0 liter. Motorprogrammet kommer dock att expanderas med en 4,4-litersdeiesel och ett hybridsystem som ska lanseras 2014.
Accelerationen från stillastående till 100 kilometer i timmen sker på under fem sekunder. Samtidigt har bränsleåtgången och därmed även utsläppen kapats med upp till 24 procent jämfört med föregångaren, vilket gör att koldioxidutsläppen landar på 194 gram per kilometer. I hybridutförande kommer den ner till 169 gram per kilometer.
Tack vare att Range Rover Sport enligt Land Rover är den första modellen i segmentet som har en kaross byggd i aluminium har modellen kunnat bantas med 420 kilo jämfört med föregående generation. Till exempel är plattformen 39 procent lättare.
Missa inte det massiva galleriet med massor av bilder på nya Range Rover Sport. Klicka på bilden till höger.
Diskutera: Vad tycker du om nya Range Rover Sport?
Relaterade bildspel
Alternativ semester
Plus: Säkra köregenskaper, kvick, välfunge-rande klimatanläggning.
Minus: Bullrig, skral fjädringskomfort, laddningen kräver mer reseplanering.
Sommartid skingrar Kona effektivt många av de dubier folk kan ha inför att köra elbil. Bilen fungerar och fungerar inte bara bra – den är faktiskt bäst i två viktiga grenar: klimatanläggning och undanmanöveregenskaper med last. Att det går att ”skärma av” klimatanläggningen till att enbart arbeta mot föraren är en finess som ska spara räckvidd men om det verkligen fungerar är väl tveksamt. Utrymmena överlag är ganska knappa men bilen är ju kompakt. Bagageutrymmet är inskränkt jämfört med de övrigas, maxlasten begränsad och något släp får bilen inte dra. Det kan vara en ”deal breaker”. Att Kona väger lika mycket som Volvo V60 märks däremot inte alls på fartresurserna, accelerationen är (på elbilars vis) mycket kvick i alla register. Den ganska markanta understyrning vi stördes av i vintras märks inte på torra vägar, däremot kom den tillbaka när vi körde på rullgrusväg.
Räckvidden är bra, oftast tänker man inte på den över huvud taget, men det gäller ändå att ha klart för sig när och var man måste ladda för nästa semesteretapp. Och att platsen är ledig… Om det är en nackdel eller en krydda kan diskuteras, det blir lite av alternativ semester att åka långt i Kona. Det gäller också att hålla igen på omkörningarna, annars sugs batteriets kraft ur med oroväckande fart. Den höga tjänstevikten tas om hand av en fjädring som är klart hård. På vägar med aldrig så lite sämre beläggning eller många gupp blir färden i Kona obekväm, förstärkt av den höga ljudnivån. Bullret är alltjämt bilens största nackdel, desto mer så eftersom drivningen i sig är så tyst. Helheten är lite splittrad men det beror inte så mycket på eldriften som på bilens övriga egenskaper – högt och lågt om vartannat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jodå, jag såg på BBC i morse hur Daniel Craig (nuvande James Bond) körde upp bilen inför allas kameror.
Lika snygg som alltid! (bilen alltså....)
VILL HA!!!
Vinner jag storvinsten så kan det nog bli en sån här.
Även om vikten minskat med omkring 600 kg så väger den ändå över två ton, så det är ingen liten läckerbit.
Måste provsitta först, men instämmer annars spontant med Hultarn och Roy_J.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.