Sedan Evoque visades i juni förra året har intresset varit stort. Ett 80-tal bilar är redan sålda i Sverige, trots att priset inte varit klart. Men nu är det spikat.
– Evoque i femdörrarsutförande startar på 349 900 kronor, medan coupémodellen finns från 359 900 kronor. Vi är säkra på att Evoque kommer att skapa en bredare målgrupp och appellera till helt nya kunder, säger Fredrik Wadin, försäljningsdirektör vid Land Rover Sverige.
I framhjulsdrivet utförande levereras Evoque med en 2,2 liters dieselmotor på 150 hästkrafter med CO2-utsläpp på mindre än 130 gram/km. I fyrhjulsdrivet utförande kommer Range Rover Evoque även att finnas med samma dieselmotor i 190-hästarsutförande. Det kommer också att finnas en bensinmotor på 240 hästkrafter.
Evoque, som femdörrars och coupé, kommer i två olika utrustningsnivåer med rejält åtskild design. Prestige är lite mer återhållsam medan Dynamic aluminiumliknande dekor i fronten och bak kring avgasrören – som dessutom är fyrkantiga på Dynamic. Prestige har runda slutrör.
Exakt när Evoque når Sverige är inte helt klart. Senare i år, säger den begränsade informationen från Land Rover Sverige.
Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Evoque?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Gillar inte den sluttande taklinjen, men själva karossen under den är rätt snygg faktiskt. Priset var ju inte så farligt heller, speciellt inte för en så "nichad" bil. Kan tänka mig att planen är att sälja många framhjulsdrivna Evoque för att sänka co2-snittet.
Ser ut som en elefant har satt sig på taket där bak :)
sidolinjen blir bara konstig av detta.
Mycket fin bil... Jag skall beställa en dylik till min fru inom kort!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.