Nästa artikel
Range Rover Evoque får ansiktslyft
Nyheter

Range Rover Evoque får ansiktslyft

Publicerad 20 augusti 2013 (uppdaterad 20 augusti 2013)
Range Rover Evoque uppdateras efter 170 000 sålda exemplar på 18 månader. Bland nyheterna finns en niostegad automatlåda.

De utvändiga förändringarna begränsas till nya fälgar och omarbetade emblem på grillen, hjulen och bakluckan. Inuti kupén utlovas en del nya färger.

Mer intressant är att förbrukningen kapats med drygt tio procent, beroende på motoralternativ. Förbättringen är möjlig tack vare en ny niostegad automatlåda som både lär och anpassar sig efter förarens växlingsmönster.

Nytt är också tekniken Active Driveline som sparar bränsle genom att koppla ur fyrhjulsdriften och låta bilen drivas av framhjulen i hastigheter över 35 km/tim. När bakhjulen behövs aktiveras de på 300 millisekunder.

Den som vill ha bättre koll på sin Range Rover Evoque kan också använda nya applikationen InControl till sin mobiltelefon och på så sätt få reda på var bilen står parkerad eller om det snart är dags för bränslepåfyllning.

Diskutera: Vad tycker du om Range Rover Evoque?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-08-20 12:31
Raphael

Ok, så om man är ute och kör med sin bil så ringer bilen som man sitter i upp en via den där app.en och talar om att man behöver fylla på tanken?

När nu bränslemätaren flyttar in i mobiltelefonen så ser jag nästa steg - hastighetsmätare, varvräknare och andra mätare också. Oj vilken ren instrumentpanel det blir då. :)

#2 • Uppdaterat: 2013-08-20 12:40
Swemba

Vad tråkig du är. Det kan väl vara bra att få lite status på bilen utan att behöva gå bort till den? Just nu sitter jag t ex på jobbet och det tar mig minst 5 minuter att gå bort till bilen. Att redan nu veta om jag kommer att behöva tanka på vägen till mitt möte i eftermiddag skulle inte skada. Inte heller att få reda på mätarställning eller om jag ska boka tid för service redan nu ...

För övrigt tycker jag att det här är en mycket snygg bil. Gillar kopparfärgen.

#3 • Uppdaterat: 2013-08-20 12:45
trasten

Kan vara praktiskt att se exakt när min Evoque passerar gränsen till något öststatsland!

#4 • Uppdaterat: 2013-08-20 12:51
Raphael

Swemba, du tycker att jag är tråkig - men själv tyckte jag att jag var mycket rolig och humoristisk. Jag skrattade gott när jag skrev mitt inlägg. Om du inte uppskattar min humor och glada humör så tycker jag att du är tråkig, känn på den. :)

#5 • Uppdaterat: 2013-08-20 13:26
Swemba

Raphael, kul att du har humor och ett glatt humör. Jag hoppas vi får se lite av det när det diskuteras franska bilar.

#6 • Uppdaterat: 2013-08-20 13:56
Hälsingen

Swemba!
Lite franskt är det även här, då dieselmotorn i Evoque kommer från just PSA. Dock en mycket bra motor. (Med bl.a. 24.000 mil eller 10 år när det gäller kamremsbyte.)

#7 • Uppdaterat: 2013-08-20 14:03
Raphael

Swemba, jag visar alltid humor och ett glatt humör i diskussionerna. Men det som jag tycker är roligt, behöver inte uppfattas av andra som humor och jag är medveten om att flera humoristiska finurligheter som jag har med i mina inlägg går många förbi, kanske det är väl mycket internskämt och metareferenser där jag ofta gör parafraser till tidigare populärkultur plus att jag har en ordhumor som inte alla momentomvandlar. Men vi får helt enkelt leva med att människor har olika humor. :)

#8 • Uppdaterat: 2013-08-20 15:24
Mistro

Intressant om dieselalternativet verkligen har 24000mil/10års intervall på kamremmen eller om det är gamla uppgifter?
Intressant på så vis att PSA har sänkt intervallet på detta remskifte på de egna bilarna ner till 18000mil/10år.
Månne remmen hålla bättre i en Range Rover?

#9 • Uppdaterat: 2013-08-20 19:13
Hälsingen

Mistro!
Kan inte svära på att R-R Evoque har 24.000 mil, men det är det på samma motor i min Land Rover Freelander 2 från 2010, och på den är det 24.000 mil, men redan då hade PSA sänkt i Sverige.

Men ja, det kan skilja mellan olika bilmärken - en hemlighet bakom det långa intervallet är järn/stål-förstärkta kamremmar. Detta ställer ju extra krav från yttermiljön. En bekant till mig som är bilmek fick in en Citröen med samma/motsvarande kamrem som var slut långt innan intervallet pga. att metallen blivit anfrätt/rostat. Land Rover / Range Rover har som krav att alla bilar de säljer skall klara fukt och ett minimum av 0,5 METER vadningsdjup utan förberedelser och utan konsekvenser. Detta gör att allt är extraordinärt inkappslat. En halvmeter djup är mycket. Å andra sidan medför detta att Land Rover alltid får sämre effekt ur respektive motor pga. att man även måste anpassa luftfilter och luftintag efter detta djup, vilket naturligtvis fungerar menligen på effekten. (Jämför gärna gamla Freelander 1 med BMW:s 2,0 liters turbodiesel i förhållande till dåvarande BMW 320d med samma motor så får ni se på effektskillnader...)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.