Det blir rally-VM i svenska skogarna i åtminstone tre år till.
Vädrets makter höll på att stjälpa VM-rallyt i Sverige, men efter en väl genomförd tävling kom glädjebeskedet. Sverige får behålla sin VM-status minst tre år framåt.
Ett treårsavtal har ingåtts mellan promotorn WRC och Svenska Rallyt AB. Det kunde vd Glenn Olson bekräfta på söndagskvällen.
– För en vecka sedan var vi mer döda än levande och kunde inte se någon framtid för Svenska Rallyt, men tack vare en absolut fantastisk organisation har vi visat att vi kan genomföra ett VM-rally under de absolut hårdaste förutsättningarna man kan tänka sig.
Promotorn WRC lät sig imponeras och gav Svenska Rallyt nytt förtroende tre år framåt, trots uppvaktning från resursstarka arrangörer i Kanada och Japan. För Sverige blir det extra intressant att haka på VM-tåget framöver eftersom ett nytt reglemente med häftigare bilar blir verklighet redan till säsongen 2017.
Diskutera: Vad tycker du om att Sverige får behålla rallyt?
– För en vecka sedan var vi mer döda än levande och kunde inte se någon framtid för Svenska Rallyt, men tack vare en absolut fantastisk organisation har vi visat att vi kan genomföra ett VM-rally under de absolut hårdaste förutsättningarna man kan tänka sig.
Promotorn WRC lät sig imponeras och gav Svenska Rallyt nytt förtroende tre år framåt, trots uppvaktning från resursstarka arrangörer i Kanada och Japan. För Sverige blir det extra intressant att haka på VM-tåget framöver eftersom ett nytt reglemente med häftigare bilar blir verklighet redan till säsongen 2017.
Diskutera: Vad tycker du om att Sverige får behålla rallyt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
fantastiskt roligt för motorsporten i Sverige, snyggt jobbat Svenska Rallyt AB.
Årets väderförhållanden visar att rallyts professionella organisation klarar av att genomföra ett rally även vid extremt dålig väderprognos.
Dock för de tre kommande åren är avtalet villkorerat att rallyt ska vara ett vinterrally med snö och is, så troligen måste man flytta sträckorna till mer snösäkra områden. Troligtvis kommer man på sikt att flytta rallyt till ett område som avgränsas av Lillehammer i väst, Sälen i öst samt Nordvärmland (t.ex. Branäs) i syd. I dessa områden finns det också en hel del hotellkapacitet, vilket också är ett krav från WRC.
Måste säga att jag är jävig i ämnet, då jag gillar motorsport, och skulle gärna vilja ha torrt på fötterna innan jag trycker ner denna personen i stövelskaften..
http://www.dalademokraten.se/kultur/ulf-lunden-stoppa-rallyt-i-vara-skogar
han har även skrivit om julhandel..
http://www.dalademokraten.se/kultur/ulf-lunden-darfor-ska-vi-minska-julhandeln
..och tycker att han är ute och cyklar, då jag inte bara är insnöad på motorsport, utan tänker på övrig sport, hur tar sig folk till sportevenemangen? ta tex skidspelen som varit i Falun, hur många bilar tog inte publiken till skådespelet, eller andra idrottsskådespel som fotboll hockey, ridsport, you name it. 40 bilar i skogen anser jag att inte gör någon skillnad i det hela stora..
..dessutom den dagen vi har tillförlitliga elbilar, så kommer dessa att användas i samma syfte..
/Larsa
På 70-talet var det diskussioner i detta ämne också. Då gjorde någon en undersökning (minns inte vem) och kom fram till att en hockeymatch kostade lika mycket i energi och utsläpp som en rallycrosstävling. I båda fallen var det publiken som tog sig till och från de olika evenemangen som stod för den största delen av utsläppen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.