Volkswagen laddar för sin tredje raka säsong i rally-VM, och nu med en vidareutvecklad VW Polo WRC.
Rally-VM inleds kommande torsdag med Monte Carlo-rallyt. Då kommer regerande världsmästaren Sébastien Ogier och VM-tvåan Jari-Matti Latvala med varsin ny Polo som utseendemässigt ser sportigare ut än föregångaren, bland annat tack vare en ny vinge bak. En ny färgsättning bidrar också till förändringen.
Tekniskt har förstås också Polon utvecklats, gällande effektivitet, tillförlitlighet och prestanda. Nytt är att förarna nu sköter växlingen via paddlar bakom ratten till den hydrauliskt aktiverade växellådan.
Ogier och Latvala kör den nya bilen medan tredjemannen Andreas Mikkelsen får nöja sig med 2014 års bil i VM-upptakten. Mikkelsen får tillgång till nya bilen lagom till Portugal-rallyt 21 maj.
Efter Monte Carlo-rallyt väntar Svenska rallyt som körs 12–15 februari.
Diskutera: Följer du rally-VM?
Tekniskt har förstås också Polon utvecklats, gällande effektivitet, tillförlitlighet och prestanda. Nytt är att förarna nu sköter växlingen via paddlar bakom ratten till den hydrauliskt aktiverade växellådan.
Ogier och Latvala kör den nya bilen medan tredjemannen Andreas Mikkelsen får nöja sig med 2014 års bil i VM-upptakten. Mikkelsen får tillgång till nya bilen lagom till Portugal-rallyt 21 maj.
Efter Monte Carlo-rallyt väntar Svenska rallyt som körs 12–15 februari.
Diskutera: Följer du rally-VM?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ogier blir nog svårslagen i år också, även om jag tror att Latvala kommer att ge honom tufft motstånd. Roligt också att Loeb kommer att köra Monte Carlo, ska bli intressant att se vad han kan göra efter så gott som ett års bortavaro från rally.
// Krister
Tror faktiskt Latvala tar det i år.
Men hur som helst, förmodligen blir det en VW-förare ändå.
Vi kan vara säkra på att det kommer gå undan på sträckorna.
12-15 Februari gästas ju Sverige av dessa fartfantomer, missa inte!
Synd att rallyt också gått neråt pga ekonomiska läget. Citroën flyttade pengarna till WTCC i stället och det synns ju klart när dom inte har råd att testa bilarna. Läste i fjol att VW testade 5 dagar mot 1-2 av Citroen (kommer jag ihåg rätt?). WTCC dominerade ju sedan Citroën men det är en annan story. Stålar är det ända som gäller om man vill vinna rally VM!
Inte hela sanningen, då utvecklandet av bilarna är starkt begränsat under säsongen då endast ett fåtal saker får ändras/uppdateras.
Polon som VW ska tävla med i år är ju nr 2....de körde med version 1 båda föregående år.
Det är sant att innan VW kom med i rallyVM så testade de ut bilen en hel del(big money), men de är ju inte med o tävlar för att bli 2.a liksom. ;-)
Poängen är att dit gick pengarna och det har även Citroen allmänt gått ut med. WTCC körs mera i de länder var PSA vill göra sej synliga. Rallyt har ju nästan dött ut på senare år.
Det är inte roligt att kolla på rally längre för man vet vem som vinner innan rallyt har börjat och dom vanliga tävlingar men höll på med förut har ju dött ut för man har ju inte råd att köra längre för det är svårt att få sponsorer och då har man inte råd och då blir det bara fabriksförare som kör dom värsta bilarna sen finns det inte mer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.