Nästa artikel
Rallydubbat räcker inte
Nyheter

Rallydubbat räcker inte

Publicerad 12 februari 2016
384 dubb, inte tillräckligt nog under rådande förhållanden i Svenska Rallyt. Foto: Boo Wennerberg
De rallydubbade däcken kommer som vanligt att vara diskussionsämnet i Svenska Rallyt, i år i ännu högre grad eftersom dubbarna kommer att gräva sig ned i gruset på på i stort sett varje specialsträcka.
I normala fall, det vill säga på snö och is, har rallydäcken ett enormt bra grepp, till och med bättre är grusdäck på grus. De vinterdubbade däcken är framför allt smalare, endast 195 mm. Varje däck har 384 dubbar och har skruvats in 13,5 mm i gummit. Utsticket är 6,5 mm.
 
I Svenska Rallyt får varje ekipage nu använda 28 däck, en extra tilldelning på fyra däck efter sent beslut under torsdagen med tanke på rådande förhållanden. Antalet sträckor har i skrivande stund stund dragits ned till tolv, och det kan bli ännu färre.
 
I normala fall hade det inte varit alltför stora problem med att köra på begagnade däck, men med grusföre förändras läget radikalt. Dubben kommer inte att sitta kvar och för förarna gäller det att hushålla med däcken, att ha dubben kvar där isen väl finns, och köra långsammare där det ändå inte går att ”ladda”. Rätt taktik blir helt avgörande!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-02-12 09:40
Koogan

Ja, Sverige är långt, varför måste det prompt köras i Värmland?
Vill man ha snö åker man norrut, vill man ha värme åker man söderut. Så varför chansa och lägga det i mitten av landet?

#2 • Uppdaterat: 2016-02-12 16:46
systembolaget

ja här gäller det att köra med insidan av huvudet, och inte bara tänka på "flat out" och flytta tävlingen
till Östersund, så blir det riktig vintertävling, och i stället för körning på travbana kan man lägga shake down på en sjö.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.