Forskare på Massachusetts Institute of Technology (MIT) testar nu att mäta sotmängden i filter på dieselfordon för att kunna effektivisera rengöringsprocessen.
Moderna filter i dieseldrivna bussar och lastbilar rengörs idag automatiskt i bestämda intervaller. Rengöringen förbrukar bränsle och intervallerna är inställda efter uppskattningar av hur snabbt de fylls upp med sot.
Nu har MIT-forskarna upptäckt att kolet i sot absorberar radiosignaler, vilket innebär att det går att mäta hur mycket sot som samlats i filtret och bara rengöra vid behov. Tekniken ska spara bränsle som idag förbrukas på onödiga rengöringscykler. Just nu testas mätsystemet på sopbilar i New York och testerna visar att rengöringen både kan förkortas och göras med längre intervaller än man tidigare trott.
Källa: MIT
Nu har MIT-forskarna upptäckt att kolet i sot absorberar radiosignaler, vilket innebär att det går att mäta hur mycket sot som samlats i filtret och bara rengöra vid behov. Tekniken ska spara bränsle som idag förbrukas på onödiga rengöringscykler. Just nu testas mätsystemet på sopbilar i New York och testerna visar att rengöringen både kan förkortas och göras med längre intervaller än man tidigare trott.
Källa: MIT
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jaha. Det var ju bra.
Kanske kan det vara lite sent , med tanke på att fler o fler går tillbaks till bensin. Men det är klart, bättre sent en aldrig ;)
Är inte bränningen av i partikelfiltret uppsamlat sot skadligt för människa eller natur?
Vad gäller CO2 utsläppet så kommer det att bli större än om motorn varit utan DPF.
milkylainen
Skiljer det inte från fordon till fordon? Jag har hört att på min bil sker förbränningen var 50 mil och pågår i 20 minuter. Jag tycker det verkar stämma eftersom man hör och även känner lukten utanför bilen när förbränning pågår. Lika så hör man hur det knäpper i det heta avgassystemet om man parkerat när förbränning pågår.
Eh. Va? Nej?
Sotmängden i ett partikelfilter mäts m.h.a en differentialtryckmätare.
Ie. Mottrycket från filtret avslöjar hur fullt det är.
Med det bestämmer sedan motormjukvaran när det är dags för regenerering.
Det har gjorts väldigt länge och inte alls vid bestämda intervaller som artikeln påpekar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.