Bilen var bara tre veckor gammal när den råkade ut för det här. Foto: Arne Grøndalen

Nästa artikel
Räddningstjänstens elbilsrädsla döms ut av experten
Nyheter

Räddningstjänstens elbilsrädsla döms ut av experten

Publicerad 15 augusti 2023 (uppdaterad 17 augusti 2023)

Bilen var bara tre veckor gammal när den råkade ut för det här. Foto: Arne Grøndalen

En dränkt elbil blir inte strömförande.

Stormen Hans framfart genom Norden har ställt till med stora skador, på både hus, vägar och bilar.

En av de drabbade var Arne Grøndalen, vars nästan nya Tesla Model Y i förra veckan stod med vatten halvvägs upp till dörrhandtagen i närheten av Tusenfryd utanför Oslo.

– Bilen var täckt av väldigt mycket vatten, säger han till den norska tidningen Teknisk Ukeblad, TU.

När Grøndalen kom till platsen var räddningstjänsten redan där – men de ville inte att någon skulle gå fram till bilen. Robert Jansen vid Follo brandkår, som hade ansvaret för arbetet kring bärgningen, berättar för TU att de först ville försäkra sig om att elbilen inte hade gjort vattnet strömförande.

"Strömmen vill inte lämna batteripaketet"

Men att så skulle vara fallet är mycket osannolikt – för att inte säga omöjligt.

Anders Grauers, docent inom elektroteknik vid Chalmers tekniska högskola, säger till Vi Bilägare att han förstår varför räddningspersonalen gjorde som de gjorde, och att de tog det säkra före det osäkra.

Men något scenario där batteriet i en dränkt elbil skulle utgöra en fara för bärgarna kan han inte föreställa sig.

– För att få en stöt måste man vara en del av en sluten krets. Strömmen måste hitta en väg genom kroppen, säger han.

För att få en stöt av en elbil skulle man alltså behöva ha kontakt med batteriets pluspol med en del av kroppen, och minuspolen med en annan. Det är inte lätt att få till.

– Strömmen vill inte lämna batteripaketet. Den tar alltid den lättaste vägen mellan plus och minus, säger han.

Batteripaket i elbilar är ordentligt tätade, och ska i regel inte släppa in något vatten alls. Om detta trots allt skulle hända är det mest sannolika scenariot att det blir kortslutning inne i batteriet, varpå dess huvudsäkringar skulle lösa ut och lämna bilen strömlös.

Orsaken till att vi lärt oss att hålla elektroniska apparater borta från vatten är att en blöt brödrost eller hårtork i teorin kan bli strömförande, eftersom vatten har en viss ledande förmåga (egentligen är det salterna i vattnet som leder strömmen, därför är destillerat vatten inte strömförande).

Eftersom elnätet i ett hus är jordat kan den som håller i en blöt hårtork med ena handen, och i exempelvis vattenkranen med den andra, potentiellt utgöra en anslutning mellan fas och jord och därmed sluta en krets. Då kan det bli farligt. 

Därför är de flesta hem i dag utrustade med jordfelsbrytare, som i en sådan situation ska stänga av strömmen innan någon hinner skada sig.

En elbil, däremot, är inte ansluten till jord. Den är ansluten till sig själv. Även om man står med vatten upp till knäna och tar i en blöt Tesla kommer man alltså inte få någon ström genom kroppen. Anders Grauers liknar det vid en fågel som sitter på en kraftledning. Att det går tiotusentals volt genom kabeln är inga problem för fågeln, så länge kretsen inte är sluten.

Inte heller enligt Teslas handbok för räddningspersonal innebär en dränkt bil några risker för elstötar. "Behandla en nedsänkt Model Y som vilket annat nedsänkt fordon som helst. Model Y:s kaross innebär ingen ökad risk för elektrisk stöt när den är nedsänkt i vatten”, skriver de där.

Däremot varnar företaget för att använda en bil som varit utsatt för vatten utan att först få den kontrollerad av en verkstad. 
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (10)

  • 19 augusti 2023 Viss skillnad på elbilar i…
  • 19 augusti 2023 Snooker Och på vilket sätt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.