Räddningstjänsten vill ha mer utbildning i hur bränder i elbilsbatteri ska släckas, rapporterar Sveriges Radio.
– Nu ökar elbilarna fort och det finns mycket att ta till sig, så vi åker på kurser och försöker lära oss hur vi ska hantera riskerna. Men det behövs mer utbildning, säger PG Freij, styrkeledare på räddningstjänsten i Västra Skaraborg, till P4 Skaraborg.
Det är inte större brandrisk i en elbil jämfört med en konventionell bil med bensin- eller dieselmotor, har norska myndigheten DSB slagit fast.
Läs också: Nya siffror: Högre brandrisk i bensinbilar än elbilar
Däremot kan elbilar kräva särskilda rutiner kring släckningen, och den som inte laddar bilen korrekt löper högre risk att råka ut för bilbrand. Om ett elbilsbatteri börjar brinna bildas särskilda gaser som är giftiga att andas in.
I USA uppger federala NTSB (National Transportation Safety Board) att hälften av landets alla brandkårer inte har några uttalade regler och rutiner för att släcka elbilsbränder. Bara en fjärdedel har särskild utbildning i hur batteribränder ska hanteras.
Foto: Gunnar Creutz/Creative Commons/Wikimedia
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Utbildning är bra. Räddningstjänsten ska varken över- eller underskatta utmaningen med nya drivmedel, aka batteripackar eller vätgastankar.
"Om ett elbilsbatteri börjar brinna bildas särskilda gaser som är giftiga att andas in."
Vad kan det vara för särskilda gaser? Inte vätefluorid i alla fall för det släpper även bilar med förbränningsmotorer ut när de brinner? Räddningstjänsten vet redan hur de handskas med den gasen (ledtråd: den är vattenlöslig). Det vi framför allt behöver är saklig utbildning av räddningstjänsten, baserad på forskning inte rykten.
Googla “An experimental evaluation of the toxic gas emission in case of vehicle fires” och “A Review of Battery Fires in Electric Vehicles” så kan ni läsa faktiska forskningsrapporter om elbilsbränder med fakta.
Om ett elbilbatteri börjar brinna, blir det en enorm hette. Såg att brandkåren, tar elbilar som brunnit och placerar den brunna elbilen på en inte brännbar mark. Med ett avstånd på 10 meter till något annat, och hade den så i 2 veckor, för den brunna elbilen kan flamma upp, när som helst under den 2 veckors perioden.
Enligt alla undersökningar är hettan från elbilsbrand snarlik bensinbilars.
Enda stora skillnaden är just faran med spontan återantändning. Man kan inte bara dumpa en brunnen eller skadad elbil direkt på bilskroten utan den ska först stå övervakad på ställplats några dagar. Man brukar dock tala om 2-3 dygn, inte veckor.
Branden är värre från elbilen eftersom man inte vet när den slutar. Nej, det var 2 veckor.
Brandförsvaret säger att en elbil som brunnit, måste stå ute i 2 veckor.
Brandförsvaret säger att en elbil som brunnit, ska stå ute i 2 veckor.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.