Nästa artikel
Räddas av garantin
Långtest 2007 - Kia Cee´d

Räddas av garantin

Publicerad 25 juni 2007 (uppdaterad 8 maj 2014)
Även om den hittills visat sig både snål och driftsäker, så är teststallets lågprisbil Kia Cee´d inte den första vi skulle välja till en lång semesterresa. Det har sina orsaker.

På släta vägar och i låg fart är Kian hyfsat bekväm att åka i, men på ojämnt underlag blir passagerarna omruskade. Fjädringen är hård som på en sportbil. Det ger förstås bilen en ärlig, resolut väghållning och Cee´d är egentligen riktigt skojig att köra. 1,6-litersmotorn är pigg, styrningen direkt, växellådan lättjobbad och alla reglage sitter lättåtkomliga. Men flera testförare har ändå svårt för Kian.
    Vi får inte ordning på körställningen. Efter ett tag i förarstolen börjar det värka i höger lår, eller fotled, eller vad. Det är svåruthärdligt och vi önskar oss desperat en farthållare som kunde hjälpa oss att få vila det värkande benet en stund. Men någon sådan finns inte i Kias sortiment.
    Däremot ingår en hel del annat i standardutrustningen, trots att Cee´d inte kostar mer än 149 900 kr. Den har exempelvis uttag för både mp3-spelare och USB-minne, färddator och fjärrstyrt centrallås. Den manuella luftkonditioneringen räcker för det mesta, men blir det riktigt varmt - eller kallt - behöver den ofta justeras för att hålla temperaturen på jämn nivå.
    Inköpspriset är lågt, men i tillbehörsshopen blir det dyrt att vara Kiaägare. Ett par lastbågar kostar exempelvis över 2 200 kronor och för en monterad dragkrok tar Kia 8 500 kronor.
    Jämfört med många andra bilar i Golfklassen är Kia Cee´d rymlig, men det knarrades ändå en del från baksätet när tre vuxna provåkte. För tre mindre passagerare räcker utrymmena emellertid bra och den som kör barn uppskattar kanske det automatiska dörrlåset som slår till när bilen kommer upp i 40 km/tim. För andra kan det vara en ständig källa till irritation, för låset släpper inte när bilen stannar. Föraren måste låsa upp dörrarna med en knapp och det har åtminstone vi svårt att komma ihåg. Passagerare som vill ut eller in rycker svärjande i dörrhandtagen och vi har gjort många turer runt bilen för att trycka på knappen så vi kan öppna en bakdörr.
    Det är en fördel om alla som åker i Kia är prydliga av sig, torkar av fötterna innan de går in i bilen och låter bli att kladda och spilla smulor. Kupén är nämligen besvärlig att städa. Mattorna formligen suger åt sig skräp. Damm och hårstrån syns tydligt på den släta klädseln.
    - Någonstans måste väl Kia ha snålat in för att kunna hålla priset nere och det är uppenbarligen på inredningen, suckade en förare efter en hård match med dammsugaren.
    Nja, flera detaljer skvallrar om att Kia Cee´d är en budgetbil. Bromsarna kunde exempelvis vara mer effektiva. Kia Cee´d har längst bromssträcka av alla våra testbilar, både med och utan last. Kopplingen osar bränt efter snabba starter och  från katalysatorn kommer ofta en odör som från ett trasigt reningsverk.
    Några missar får man väl acceptera när priset ligger under 150 000 kr. Värre är att inte veta om Kia lever upp till dagens krav på säkerhet. Den ska ha krocktestats av Euro NCAP och Kiafolket lovar att resultatet är fem stjärnor. Men något bevis finns ännu inte.
    I brist på en del annat förlitar sig Kia på sina generösa garantier: fem år på hela bilen och sju år på motor och växellåda. Det blir räddningen för en bil som annars kunde kallas medioker.
Svårlastat bagautrymme

PLUS: Priset, standardutrust-ningen, garantierna.
MINUS: Körställningen, surrig motor, luktar illa, svårstädad.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.