Nästa artikel
Qoros K-EV med Koenigsegg-teknik
Nyheter

Qoros K-EV med Koenigsegg-teknik

Publicerad 21 april 2017 (uppdaterad 21 april 2017)
Eldriven superbil lånar drivlina från Regera.
Kinesiska biltillverkaren Qoros har återigen tagit hjälp av svenska företaget Koenigsegg. På bilsalongen som hölls i Peking förra året demonstrerade de båda en kamaxelfri motor och i år när samma evenemang hölls i Shanghai var de på plats och visade upp sin senaste framtidsstudie.

Högpresterande konceptet K-EV går uteslutande på el och har lånat elmotorn från växellådslösa laddhybriden Koenigsegg Regera, en bil som kan utveckla 1500 hästkrafter. Det sägs inte exakt hur många hästar som gömmer sig under huven på K-EV, men 0-100 kilometer i timmen uppnås på 2,6 sekunder. Räckvidden uppges vara 50 mil. I november på Guangzhou Auto Show planerar Qoros att visa upp en mer produktionsklar version och 2019 tänker de rulla ut den färdiga produkten till bilköparna. Men förvänta dig inte att den dyker upp i en europeisk bilhall. Enligt AutoExpress menar Qoros designchef Gert Hildebrand, som tidigare jobbat på Mini, att växelkursen dödat idén på europalansering.
– Vi vill gå dit pengarna är, inte där vi måste övertyga folk. Och för tillfället finns pengarna i Kina, säger han till motorsajten.
 
Diskutera: Skulle du vilja att K-EV kom till Europa?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-04-22 08:49
Hans Berglund

Ska vi börja gissa när Volvo tillverkas helt och hållet i kina

#2 • Uppdaterat: 2017-04-22 17:20
saabnisse

Vad har det med Qoros att göra?
Visst vore det trevligt om K-EV kom till Europa, men kommer den att sälja?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.