Det kan lätt verka löjligt när konkurrerande biltillverkare får för sig att börja bygga bilar åt varandra, men faktum är att Opelägaren GM och PSA sedan tidigare har ingått i en allians som innebär att man kan dela plattformar och ska bygga bilar tillsammans.
Nu ska alltså nästa Opel Zafira byggas i PSA:s fabrik i franska Sochaux, rapporterar den franska ekonomitidningen Les Echos. Sälvfallet får PSA någonting i utbyte, vilket innebär att nästa C3 Picasso ska byggas i Opels fabrik i spanska Zaragoza.
Samarbetet de båda biljättarna emellan är dock inte helt problemfritt. PSA kan till exempel inte använda sig av GM:s mellanstora plattform, eftersom GM:s kinesiska samarbetspartner SAIC ser PSA som en konkurrent. PSA kan inte heller använda sig av GM:s dubbelkopplade växellådor.
Diskutera: Hur ser du på att Opel och PSA bygger i varandras fabriker?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jag skrev för länge sedan att PSA skulle bygga Zafiran åt Opel, och det är ju rätt naturligt då den baseras på samma plattform som Citroën C4 Grand Picasso och Peugeots efterföljare till 5008, alltså den längre versionen av bottenplattan EMP2.
Sedan tycks ni antyda att det är ett problem att PSA inte kan använda sig av GM:s mellanstora plattform, men där har ni fått det hela om bakfoten. Problemet är att GM inte kan använda sig av PSA:s bottenplatta för sina mellanstora modeller, för det var nämligen så planeringen var - att efterföljaren till Opel Insignia skulle dela plattform med Citroën C5 III och Peugeot 508 II, alltså den plattform som Zafiran nu kommer att använda (nya EMP2 är en flexibel plattform och täcker flera storlekar). Detta gillade Opel i Tyskland, men inte GM internationellt. GM vill använda sin egen större plattform för sina mellanstora modeller, istället för att använda PSA-gruppens.
Det är heller inget problem att PSA inte kan använda sig av GM:s nya dubbelkopplade växellådor - för PSA har en egen som snart lanseras. Det fanns en diskussion hos PSA, när nyheten om alliansen meddelades, att PSA eventuellt skulle använda GM:s låda för det skulle vara mer ekonomiskt - och medan diskussionerna pågick så pausade PSA utvecklingen av sin egen låda. Nu har utvecklingen satts igång igen, tyvärr har den alltså blivit försenad, men det är positivt att den kommer. För PSA:s låda är, åtminstone enligt PSA:s egna tekniker, en lättare, smartare och effektivare konstruktion än GM:s. De franska teknikerna var inte alls glada över att ledningen ens övervägde att köra på GM:s låda, för de menar - givetvis - att den franska lådan är så mycket bättre.
Lika barn leka bäst;-) Detta blir säkert bra, då båda företagen måste spara stora pengar (och samtidigt öka försäljningen, samt höja priserna) för att överleva. Detta är väl bara i takt med tiden och helt normalt = samverkan ger synergieffekter. Återstår bara att se om det ger frukt. GM är ju som bekant lite "lynniga";-)
Instämmer med Audi A5 SB.
Det är så här många bilföretag måste göra och gör för att överleva.
Frågan är, säger Bill.
Är frågan, säger Bull.
Äsch, säger Måns.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.