Nästa artikel
Prognos: 15 000 laddfordon vid nyår
Nyheter

Prognos: 15 000 laddfordon vid nyår

Publicerad 6 oktober 2015
Beståndet av elbilar och laddhybrider ökar stadigt. September månad innebar plussiffror för de flesta märken.
Sveriges laddbara bestånd ökade med 527 fordon under september 2015, enligt statistik från elkraftbranschens intresseorganisation Power Circle. Prognosen är att vi vid årsskiftet kommer att ha över 15 000 laddbara fordon i landet.
 
Det finns nu
13 023 laddbara fordon i Sverige. De vanligaste elbilarna är Nissan Leaf (1 352 bilar), Tesla Model S (997 bilar) och Renault Kangoo (803 bilar). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (3 776 bilar) och Volvo V60 (1 341 bilar) vanligast.
 
Tesla Model S ökar mest bland de rena elbilarna. 81 stycken registrerades under september månad. Däremot minskade beståndet av Nissan Leaf med 8 stycken fordon under månaden.
 
Diskutera: Vad tycker du om statistiken?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-06 11:26
Styggavargen

Bra, men kunde varit bättre om vi kunde få till fler vanliga kombi/sedan modeller som rymmer lite last. Går det inte att ta bort reservhjulet som man aldrig använder och låta batterierna ta denna platsen. V60 är dyr och lastar lite pga designen. Hade det funnits en relativt billigt elbil (under ca 300 000 kr) som tar en ca 30 mil på en laddning hade jag köpt direkt. Det är dags att lägga ner SUV tramset och ta fram nya spännande lösningar som funkar. Vi kan inte få allt, tex terränggående eller räckvidd på 120 mil..men va fasen, vi har vanliga vägar att köra på (max en vanlig grusväg) och de flesta resor som görs med bil är under 50 mil. Vi måste börja någonstans.

#2 • Uppdaterat: 2015-10-06 17:57
L. Mäkinen

Reservhjulet är redan borta ur många bilar för att spara vikt och därigenom energi.
Ett batteri som räcker till 30 mil i en rymlig kombi blir fruktansvärt tungt. I de flesta körsituationer blir det alltså hämmande för hur långt man kommer jämfört med ett mindre batteri.
I VW e-up! är batteriet på 18,7kWh och väger 225 kg. För att komma 30 mil i regn eller snöslask skulle batteriet behöva tredubbla kapaciteten. Med ett 450 kg tyngre batteri behöver man ha andra bromsar, hjulupphängningar och kanske en starkare motor. Lite bredare däck kanske också ska till och vips har man gjort bilen mer sugen på energi och då behöver man lite mer kapacitet i batteriet.

Sen ska man skala upp detta till en normal familjebil. Då förstår man att en Tesla Model S väger som en lastbil...

#3 • Uppdaterat: 2015-10-06 18:43
PREVIA

Tesla har ungefär samma vikt som en Volvo CX 90, fast Volvo anses inte som någon lastbil!
Nej köp en plug-in hybrid så räcker det med mycket mindre batteri vilket är billigare och ökar lastvikten men kan ändå köras nästan på bara el utan planerande och räckviddsångest. Plug-in hybriden går även att använda där laddmöjligheterna inte är lika väl utbyggda till skillnad från rena elbilen som kräver planerande vid de något längre turerna, men rena elbilen fungerar bra som en andrabil i familjen men kanske inte lika bra som enda bilen i hushållet.

#4 • Uppdaterat: 2015-10-06 20:10
Henrik M

Jag tror med som PREVIA att iaf i hyffsad närhet så är det laddhybriden som är det bästa valet för de flestas behov. Jag hoppas verkligen att nästa gång jag beställer tjänstebil att det finns en laddhybrid inom de märkes och prisgränser vi har på företaget. Däremot måste de upp till ärliga 8-10 mil på ren el, då tror jag helt klart att de flesta av oss klarar 80-90 procent på ren el.

#5 • Uppdaterat: 2015-10-07 00:12
PREVIA

Om man kör korta sträckor i huvudsak så kan man köra ca: hälften av milen på bara el även med en så låg körsträcka som Prius Plug-in klarar läser man i DNs plug-in blogg där man skriver så här.
"Vår långtestbil Toyota Prius laddhybrid har nu rullat drygt 1 900 mil. Bensinförbrukningen sedan starten ligger på 0,20 liter/mil. Inte dåligt med tanke på att endast 56 procent av körningen skett på el."
Nästa plug-in Prius som kommer ett år efter den nya vanliga Priusen skall gå att köra tre gånger så långt på el som den nuvarande Priusen sägs det och då ligger den näst bäst till i hur långt en plug-in bil kan gå på bara el efter Opel Ampera/Volt som kan köras ca: 7 mil på el.

#6 • Uppdaterat: 2015-10-07 03:04
L. Mäkinen

XC90 inte bara väger som en lastbil, den ser ut som en Peterbilt.

Koreanerna kommer med laddhybrider inom något år. Läste senast i förra veckan om Kia Optima som dessutom ska komma som herrgårdsvagn i hybridutförande. Nästa bil i toppen på Sverigelistan?

Jag som kör riktig elbil tycker det är lite tråkigt när alla laddstolpar blockeras av fordon som kunnat ta sig hem ändå. Därför tycker jag att priset på att ladda i snabbladdare gärna får vara tidsbaserat som nu (3 kr/minut). Då flyttar sig folk när bilen är klar.

#7 • Uppdaterat: 2015-10-07 11:42
Irvor

Vikten på en ren elbil pga batterierna kan inte vara nåt större problem.
Alla dessa SUV:ar och crossovers som är populära väger ju massor.
Den enda elbil som har räckvidd värd namnet är Tesla.
Men det behöver komma konkurrenter med lika räckvidd, men som kostar betydligt mindre.
Gör en mellanklasskombi typ Golf/Focus med den räckvidden men svagare motorer, och ett pris helst under 300000 kr så blir det fart på försäljningen.

#8 • Uppdaterat: 2015-10-08 10:13
L. Mäkinen

Irvor,
Till skillnad från i en fossilbil så väger möjligheten till energilagring en hel del. Energin i ett fulladdat Teslabatteri motsvarar ungefär 10 liter bensin. Därför är det viktigt att hålla vikten nere. Man har inte samma energiöverflöd med sig.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.