Förra våren minskade trafiken på europeiska vägar ordentligt på grund av coronapandemin. Men tyska organisationen ADAC som har en egen assistanstjänst för bilister som råkat ut för problem längs vägarna hade ändå fullt upp.
En tydlig trend är att andelen bilar som har problem med 12-voltsbatteriet ökar. Det kan bero på att coronapandemin ändrat körmönstret för många bilägare och att bilen därmed kan bli stående länge utan att köras. Men det beror även på att vissa bilar drar ur batteriet snabbare än andra och flera modeller har haft olika mjukvarubuggar som laddat ur 12-voltsbatteriet utan anledning.
En tydlig trend är att andelen bilar som har problem med 12-voltsbatteriet ökar
Under helåret 2020 stod problem med urladdade batterier för 46,3 procent av alla ärenden som ADAC:s assistanstjänst åkte ut på. Året innan var den siffran 41,8 procent.
När det gäller elbilar visar det sig att problem med 12-voltsbatteriet är den klart vanligaste orsaken till stopp. Precis som i bilar med förbränningsmotorer har elbilar ett 12-voltsbatteri som driver elektriska funktioner och aktiverar högvoltsbatteriet för att kunna starta bilen.
Elmotorer, laddkontakter och högvoltsbatterier ger sällan några problem i nya elbilar, enligt ADAC:s statistik. Men det kan också bero på att många elbilar fortfarande är relativt nya. Siffran kan ändras i takt med att elbilarna blir äldre.
Flera koreanska modeller i botten
ADAC har även statistik över bilmodellerna i olika storleksklasser som oftast och mest sällan får problem längs vägen.
Kia Ceed lyckas dåligt i jämförelsen, även om nyare årsmodeller är betydligt bättre än äldre exemplar. Det är startmotorn och bränslepumpen som oftast ger upp. Inte heller Hyundai i20 eller syskonbussarna Seat Alhambra och Volkswagen Alhambra lyckas särskilt bra i statistiken.
Audi och BMW ligger betydligt bättre till. Båda märkena har flera modeller med på topplistan. Även Mercedes lyckas bra till men tidiga exemplar av E-klass drar ned snittbetyget i övre mellanklassen.
Volvo brukar ligga dåligt till i undersökningar som har med driftsäkerhet att göra men XC60 kommer faktiskt in som en av de bättre suvarna i mellanklassen.
Du kan se alla siffror nedan.
Läs också: ”Det förbannade bilbatteriet är min värsta fiende”
1. Batteri
2. Motor, motorstyrning, insprutning, tändning
3. Kaross, styrning, bromsar, chassi, drivning
4. Generator, belysning, elsystem
5. Däck
ADAC har tagit fram siffror för de bilmodeller som oftast och mest sällan får driftstopp. Bilarna är av modellår 2011–2018 och ska ha registrerats i minst 10 000 exemplar på den tyska marknaden under åtminstone ett av de år som bilen sålts. Fel som bränslestopp och fel på däcken tas inte med i statistiken.
Minibilar
Bäst: Toyota Aygo
Sämst: Smart Fortwo, Smart Forfour
Småbilar
Bäst: Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Honda Jazz, Mazda CX-3, Mini, Mitsubishi Space Star, Peugeot 2008, Renault Captur, Skoda Fabia
Sämst: Hyundai i20, Opel Meriva
Golfklass och nedre mellanklass
Bäst: Audi A3, Audi Q3, BMW 1-serie, BMW 2-serie (inkl Gran Tourer och Active Tourer), Hyundai Tucson, Mazda CX-5, Mercedes A-klass, Mercedes CLA, Mercedes GLA, Mitsubishi ASX, Seat Leon, Skoda Rapid, Volkswagen Beetle
Sämst: Kia Ceed, Kia Sportage, Nissan Qashqai, Opel Astra, Renault Kangoo, Renault Scénic
Mellanklass och familjebussar
Bäst: Audi A4, Audi A5, Audi Q5, BMW 3-serie, BMW 4-serie, BMW X3, Mercedes C-klass, Mercedes GLC, Mercedes GLK, Volvo XC60
Sämst: Ford S-Max, Opel Insignia, Seat Alhambra, Volkswagen Sharan
Övre mellanklass
Bäst: Audi A6, BMW 5-serie
Sämst: Mercedes E-klass
Transportbilar
Bäst: Mercedes Sprinter, Volkswagen Crafter
Sämst: Ford Transit
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.