Oktober blev totalt sett en bra månad när det gäller nyregistreringar. Leveranstiderna för nya bilar har blivit kortare och det registrerades tolv procent fler nya bilar än samma månad i fjol.
Men en stor del av ökningen står företagsmarknaden för. På privatmarknaden ser det betydligt dystrare ut.
Enligt nya siffror från analysföretaget Vroom minskade försäljningen av nya bilar till privatpersoner med 8,3 procent jämfört med samma månad i fjol. Hittills i år har privatmarknaden backat med hela 23 procent.
Vroom räknar enbart bilar som säljs för första gången till en slutkund av en bilåterförsäljare inom sex månader efter första registreringsdatum.
”Hittills i år har privatmarknaden backat med hela 23 procent”
Volvo är fortfarande populärast totalt sett på den svenska bilmarknaden, men bland privatköparna är det Kia som ligger i topp. Kias försäljning till privatpersoner har dock minskat med 38,6 procent under januari–oktober jämfört med samma period förra året.
Tesla ligger på femte plats med 5 669 sålda bilar till privatpersoner hittills i år, och ökar klart mest på listan: plus 75,9 procent.
Siffrorna gäller januari–oktober.
Bilmärke | Antal sålda bilar | Förändring mot 2022 (%) |
Kia | 10 128 | -38,6 |
Toyota | 10 054 | -15,2 |
Volkswagen | 7 192 | -31,7 |
Volvo | 7 131 | -35,7 |
Tesla | 5 669 | 75,9 |
Audi | 5 190 | 19,7 |
MG | 4 041 | -24,3 |
Skoda | 3 069 | -22,7 |
Mercedes | 2 938 | -27,1 |
Peugeot | 2 908 | 0,7 |
Totalt | 84 826 | -23 |
Källa: Vroom
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (12)
- 7 november 2023 L. Mäkinen skrev: Det är…
- 7 november 2023 Det är sunt med företag som…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.