Det är många som är nyfikna på Volkswagen ID 3, modellen som av många beskrivs som den första ”folkelbilen” med rimlig prislapp.
De allra första exemplaren blir dock inte helt billiga. Vid lanseringen dyker Volkswagen ID 3 bara upp i ett specialutförande med mycket utrustning, och det drar upp priserna.
Tidigare i år släppte Volkswagen de första ”prisindikationerna” på vad ID 3 skulle kosta. Därefter kom de officiella priserna för ID 3, men efter det höjdes priserna i Norge och nu justeras dem även i Sverige.
– Faktorer från vår fabrik samt valutaeffekter har påverkat det slutgiltiga priset, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på svenska Volkswagen, till Vi Bilägare.
Tre utrustningsnivåer
Volkswagen ID 3 1st Base kostar från 419 900 kronor före elbilspremien på 60 000 kronor. Då ingår bland annat navigationssystem, 18-tumsfälgar, parkeringssensorer runt om, klimatanläggning, adaptiv farthållare, autobroms, uppkoppling till mobilappen, röststyrning på svenska, nyckellös start, värmepump och snabbladdning med en effekt på 100 kW.
Merpriset för att gå upp till nästa nivå, ID 3 1st Plus, är 60 000 kronor. Då får köparna bland annat 19-tumsfälgar, mörktonade rutor bak, backkamera, designstolar och LED Matrix-ljus fram och bak.
Det finns även en topputrustad version kallad ID 3 1st Max som kostar 541 900 kronor, ett merpris på 122 000 kronor jämfört med ID 3 1st Base. Här ingår bland annat head up-display, bättre högtalarsystem, 20-tumsfälgar, panoramatak och komfortstolar.
De här priserna är något högre än vad Volkswagen meddelade tidigare i år.
– De som gjort icke-bindande förbokningar har sedan den 17 juni möjlighet att välja om de vill gå vidare och göra en definitiv order. Vi är glada över att många kunder har valt att göra det, säger Marcus Thomasfolk.
42 mils räckvidd
Samtliga versioner har batteripaket på 58 kWh, räckvidd på 42 mil enligt WLTP-körcykeln och elmotor på 204 hästkrafter.
Förutom priserna har Volkswagen även släppt priserna för att privatleasa en ID 3. Månadskostnaden ligger på 4 095 kronor per månad för Base, 5 150 kronor för Plus och 6 725 kronor för Max.
Månadskostnaden gäller vid privatleasing i 36 månader och med en körsträcka på 1 000 mil per år. Metalliclack och vinterdäck kostar extra, men att snabbladda upp till 2 000 kWh hos Ionity ingår.
Volkswagen har tidigare presenterat en ny laddbox som kostar från drygt 18 000 kronor inklusive installation för den billigaste versionen.
Volkswagen ID 3 1st Base: 419 900:–
Volkswagen ID 3 1st Plus: 479 900:–
Volkswagen ID 3 1st Max: 541 900:–
Volkswagen ID 3 1st Base: 4 095:–/mån
Volkswagen ID 3 1st Plus: 5 150:–/mån
Volkswagen ID 3 1st Max: 6 725:–/mån
Månadskostnaden gäller vid privatleasing i 36 månader och med en körsträcka på 1 000 mil per år. Metalliclack och vinterdäck kostar extra, men att snabbladda upp till 2 000 kWh hos Ionity ingår.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Först tyckte jag det var en saftig månadskostnad, men motsvarande leasing för en Golf-e är ca 3500/månad och då får man lägga till bränslet för 1000 mil/12 och det blir väl ca 500-700:- extra?
Så det är kanske en normal leasingkostnad för ID3.
Frågan är mer: vad kostar ID3:an att leasa i EU? VW-koncernen har en förkärlek för att avrunda sina priser "uppåt" här i Sverige, t ex e-Up som kostar ungefär miljöbonusen (60 tkr) mer här än EU...
42 mils räckvidd och ett avtal med max 1 000 mil per år ... Det visar på att de flesta kör väldig korta sträckor, och sammantaget få mil per år samt att det är stort rop efter räckvidd som inte används så ofta.
Är den full med buggar? 4 bugg och en Coca-Cola...
Helt klart en försvarbar summa pengar i månaden(bas). Det motsvarar en beg. bil som tappar 100.000kr på 36 månader och drar bränsle för 1000kr/mån.
Ny, garanti, service ingår.
McTar, det beror ju på vilken ny bil du jämför med, en ny bil som kan köpas för 150.000 tappar inte alltid 100.000 på tre år. Men det stämmer annars att det egentligen inte är så dyrt att köra och äga elbil. Men fortfarande är det en rejäl tröskel för många att lägga ut 400.000 på en bil bara så där. När motsvarande prestanda finns för 200.000 som ny elbil, ja då sätter det fart rejält. Dit måste utvecklingen komma och det gör den till slut med lägre battetipriser osv.
Jag jämför med en beg bil med ett marknadsvärde på 200.000kr.
Man kan såklart hitta billigare bilar, men också billigare elbilar (nya/beg).
Priset jag jämför är leasingkostnaden jämfört med värdemiskning och bränslekostnad för en privatägd bil.
Det är inte alls säkert det är försvarbart, lägg på 1000 mil, vinterdäck och försäkring så har 4095 blivit 6095 för base + bränslekostnad 3-400 i månaden. Milkostnaden borde landa på 35-40kr/mil. När regeringen lagt ner några kärnkraftverk och infört kilometerskatt betydligt högre, samt omöjligt att ladda när nätet behöver sektionernas vid framtida effektbrist.
Effektbrist blir det aldrig. Överföringskapaciteten måste dock byggas ut i vissa områden.
Blir det kilometerskatt så blir det även på fossilbilar (nollsummespel i jämförelsen).
Vinterdäck och försäkring behöver fossilbilen med och var laddar du för 300-400kr per månad för 80mil? 5kr/mil? Jag betalar 40öre/kwh...
Värdeminskningen på en beg bil ökar också om du dubblar antalet mil per månad...
Effektbrist kan det mycket väl bli i framtiden. Just idag den 23/6 har vi inte effektbrist utan brister i överföringssystemet. Det innebär att Karlshamns oljekraftverk producerar el just nu då ett antal reaktorer är på underhåll samtidigt!
I framtiden utan kärnkraft kommer alla tvingas ha timavtal och när elen då vid enstaka tillfällen kostar 20 kr/KWh så går allt in i energisparläge. Laddningen av elbilen går långsammare eller upphör helt, värmepumpen blir mer av en frostvakt, industrier pausar sin produktion. Det är det som kallas efterfrågeflexibilitet.
Jag är inte emot förnybar el men jag är emot påtvingad elransonering.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.