Det har skrivits spaltmeter om vilka som är Sveriges populäraste nya bilar. Det brukar vara Volvo och Volkswagen som prenumererar på förstaplatserna.
Men vilka bilar som är populärast i Sverige styrs till väldigt stor del av företagsköpare. Det handlar framför allt om tjänstebilister som kan plocka ut en förmånsbil. Fler än sju av tio bilar som registrerades under januari månad köptes av företag, enligt siffror från Bil Sweden.
Om vi plockar bort företagsköparna blir bilden delvis en annan. Plötsligt har Kia hamnat på första plats. När privatköparna får välja är Kia Niro överlägset mest populär med 411 nyregistreringar i januari månad. En bra bit efter den kommer Volkswagen Tiguan och Volvo XC40.
Tittar vi istället på bilmärkena med högst andel privatköp ligger Mazda, Nissan, Subaru och Toyota i en klass för sig. Där säljs över hälften av bilarna till privatpersoner. Allra lägst andel privatköpare har Citroën, Jeep och Alfa Romeo, men även Volvo, BMW och Mercedes ligger på under 20 procents privatandel.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.