Det var när Lasse Hopen och hans sambo var på väg hem till Trofors i Nordnorge med sin nyinköpta Kia e-Soul från 2019 som de märkte att något inte stämde med bilens elektronik. Det skriver den norska tidningen Motor.
Navigatorn visste inte var den var. I stället för korrekt position visade skärmen att bilen befann sig i Tyskland, i Afrika – eller på Nordpolen.
När inte heller telefonanslutningen i bilen fungerade som den skulle kom de nyblivna Kia-ägarna snart fram till att bilens infotainmentsystem var trasigt.
Men trots att Kia och Hyundai kommer med sju års garanti visade det sig att den inte gäller för just den här delen. Här är det i stället fem år som gäller – eller tre år om bilen, som Lasse Hopens exemplar, är direktimporterad.
Paret skulle därmed få bekosta reparationen själv. Men det var när verkstaden meddelade priset för en ny del som den verkliga chocken kom.
– 167 000 kronor, sa de att den kostade. Helt horribelt. Skulle tro att den var av guld, säger Lasse Hopen till Motor.
Christian Lagaard, kommunikationschef på Kia i Norge, bekräftar att priset stämmer, men påpekar att det blir betydligt billigare om man köper en renoverad utbytesdel. Då blir summan i stället 25 000 kronor.
Lasse Hopen löste dock problemet genom att köpa en begagnad del på en bilskrot för 3 000 kronor. Att få den installerad i bilen kostar ytterligare 4 000.
Kommentarer till artikeln (30)
- 27 maj 2023 Tur att delen fanns på…
- 22 maj 2023 ViB-artikeln är tydlig med…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.