Citroën går mot strömmen och lanserar en helt ny kombimodell. Nykomlingen Citroën C5 X presenterades förra året och börjar nu säljas i Sverige.
Vid provkörningen uppgav Citroënchefen Vincent Cobée att märket inte ska storsatsa på suvar som många konkurrenter, bland annat på grund av det högre luftmotståndet.
– Vi ska inte bygga bilar som folk vill ha nu. Vi ska bygga bilar som folk vill ha om fem år. Och suvens dagar är räknade, sa han.
Citroën C5 X kommer med bensinmotor på 180 hk eller som laddhybrid med 225 hk och elräckvidd på upp till sex mil. Prislistan börjar på 399 990 kronor för bensinmodellen och på 509 990 kronor för laddhybriden.
Billigare än Volvo
I standardutrustningen ingår bland annat uppvärmd ratt, läderklädsel, infotainmentsystem med 10-tumsskärm, backkamera, adaptiv farthållare och nyckellös start. Laddhybriden har även uppvärmning av kupén med hjälp av mobilappen, ombordladdare på 7,4 kW och det speciella fjädringssystemet Advanced Comfort.
De första bilarna levereras i juli. Prislappen för laddhybriden är 42 000 kr högre än för Volvo V60 T6 Recharge, men ungefär lika hög som för Volkswagen Passat GTE och Skoda Superb iV.
För bensinmodellen ligger den förhöjda fordonsskatten på 8 746 kr/år under de första tre åren och laddhybriden får en bonus på 11 000 kr med de skärpta reglerna som införs i sommar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 5 juni 2022 Raphael skrev: Det är en…
- 5 juni 2022 Det är en Citroën-design och…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.