Volkswagen Tiguan, andra generationen.
Nu har andra generationen Tiguan börjat säljas i Sverige. Men laddbart och sjusitsigt kommer inte än.
På den svenska marknaden har Volkswagen valt att lansera suven i tre utrustningsnivåer: ”Tiguan”, ”GT” och ”GTS”. Från start erbjuds tre motoralternativ, en bensinare och två dieslar med utgångspriset 304 400 kronor.
För tjänstebilsspekulanter duckar dyraste versionen TDI 190 i GT utförande med priset 332 200 kronor precis in under 7,5 basbelopp. I samband med modellårsskiftet i vår släpps ytterligare tre alternativ. Här kostar den billigaste versionen 289 900 kronor.
Motorerna är på två liter och växellådorna är antingen sexväxlade manuella eller 7-stegade DSG-lådor.
Flertalet säkerhetssystem är standard i nya Tiguan, bland annat Front Assist (omgivningsövervakning) inklusive City Emergency Brake (autobroms). Via Pedestrian Monitoring upptäcker det radarbaserade systemet om en person går ut i vägbanan och varnar föraren. Annat som är standard är Lane Assist (filhållningsassistent), trötthetsvarnare, det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash, samt automatisk multikollisionsbroms och automatisk helljusreglering.
Nya Tiguan är den första suven ut att baseras på Volkswagenkoncernens MQB-plattform. Det har gjort den nya bilen längre, bredare och lägre. Samtliga versioner på den svenska marknaden är standardutrustade med fyrhjulsdrift.
Längre fram erbjuds Tiguan som laddhybrid och som sjusitsig. Datum för dessa versioner är inte fastställda.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Tiguan?
För tjänstebilsspekulanter duckar dyraste versionen TDI 190 i GT utförande med priset 332 200 kronor precis in under 7,5 basbelopp. I samband med modellårsskiftet i vår släpps ytterligare tre alternativ. Här kostar den billigaste versionen 289 900 kronor.
Motorerna är på två liter och växellådorna är antingen sexväxlade manuella eller 7-stegade DSG-lådor.
Flertalet säkerhetssystem är standard i nya Tiguan, bland annat Front Assist (omgivningsövervakning) inklusive City Emergency Brake (autobroms). Via Pedestrian Monitoring upptäcker det radarbaserade systemet om en person går ut i vägbanan och varnar föraren. Annat som är standard är Lane Assist (filhållningsassistent), trötthetsvarnare, det proaktiva passagerarskyddssystemet Pre-Crash, samt automatisk multikollisionsbroms och automatisk helljusreglering.
Nya Tiguan är den första suven ut att baseras på Volkswagenkoncernens MQB-plattform. Det har gjort den nya bilen längre, bredare och lägre. Samtliga versioner på den svenska marknaden är standardutrustade med fyrhjulsdrift.
Längre fram erbjuds Tiguan som laddhybrid och som sjusitsig. Datum för dessa versioner är inte fastställda.
Diskutera: Vad tycker du om nya Volkswagen Tiguan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ser ut som en VW helt enkelt.
Skrämmande lik Hyundai Santa Fe som det görs reklam för precis i detta nu nedanför denna textrutan.
Spontant undrar jag dock vem tusan som vill sitta sju pers i en Tiguan? Den är liten nog för fem.
Jag utgår från att VIB har skrivit fel vad det gäller 7-stegade DGS-lådor. Det ska väl vara DSG eller är det någon ny variant på växellåda från VW ;)
Santa Fe är en tom skrammelburk i jämförelse, denna är lätt världens bästa SUV precis som alla andra VAG och tyska märken!
Skalman1 den sjusitsiga Tiguan kommer att få förlängd hjulbas så det blir mer innerutrymme.
@Diesel
Okej - då blir det något större då med andra ord, men jag har fortfarande svårt att se sju personer i en Tiguan. Du sitter inte mer än OK med sju pers i en XC90.
Oavsett förlängd hjulbas eller ej känns det lite som att trycka in en elefant i Polo.
Den måste vara bra mycket större än den gamla om 5 pers. ska färdas någorlunda bekvämt. 7-sitsig då blir det ingen plats för bagage.
Sen undrar jag när curry nam kommer med en vettig kommentar, är bara ett troll hittills. Seriositet = 0. Kallar han sig ck ibland tro?
VW Polo 2012: På tal om DGS-lådorna... :)
Det är antingen den 7-stegade DQ500/501 (våtlamell) eller 7-stegade DQ380/381 (torrlamell tror jag..) som sitter i bilen. Inte gamla torrlamells DQ-200:an som havererade hela tiden.
Vet inte hur det är med kvaliteten på de nya DSG-lådorna dock.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.