393 900 kronor är billigaste priset på nya Mercedes E-klass kombi för privatpersoner.
E-klass i kombiutförande har fått svenskt pris.
I början av sommaren presenterade Mercedes nya versionen av Volvo V90-utmanaren E-klass som kombi. Nu har den börjat säljas i Sverige.
Nya E-klass har en mer sluttande form på bakluckan, men Mercedes bedyrar ändå att det finns gott om lastutrymme trots den nya designen. 640 liter får det plats, alternativt 1820 liter med fällda stolar. Det går även att klämma in 670 liter om man väljer att fälla stolarna 10 grader framåt.
Bensinmodellen E 200 (184 hk) och den dieseldrivna E 220 d (194 hk) börjar på 407 900 kronor i listpris (bruttopris). Specialutrustade E 220 d kombi kostar som SE Edition från 393 900 kronor netto för privatpersoner och i tjänstebilsutförandet Fleet Edition från 352 000 kronor netto. Det motsvarar under åtta basbelopp med manuell låda och 8,5 basbelopp med automatlåda.
Både privatbilsversionen och företagsbilen är utrustade med aktiv parkeringsassistent och backkamera, navigation, semi-elektriskt inställbara framstolar, Avantgarde-designpaket och Bluetooth-anslutning.
Diskutera: Vad tycker du om priset på nya Mercedes E-klass?
Nya E-klass har en mer sluttande form på bakluckan, men Mercedes bedyrar ändå att det finns gott om lastutrymme trots den nya designen. 640 liter får det plats, alternativt 1820 liter med fällda stolar. Det går även att klämma in 670 liter om man väljer att fälla stolarna 10 grader framåt.
Bensinmodellen E 200 (184 hk) och den dieseldrivna E 220 d (194 hk) börjar på 407 900 kronor i listpris (bruttopris). Specialutrustade E 220 d kombi kostar som SE Edition från 393 900 kronor netto för privatpersoner och i tjänstebilsutförandet Fleet Edition från 352 000 kronor netto. Det motsvarar under åtta basbelopp med manuell låda och 8,5 basbelopp med automatlåda.
Både privatbilsversionen och företagsbilen är utrustade med aktiv parkeringsassistent och backkamera, navigation, semi-elektriskt inställbara framstolar, Avantgarde-designpaket och Bluetooth-anslutning.
Diskutera: Vad tycker du om priset på nya Mercedes E-klass?
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
100% säker på att prissättningen i Sverige är baserat (har koppling) på basbelopp. Tänk så tokigt det kan vara. Men jag är inte förvånad, allt mer saker prissätts utifrån vad folk har råd att betala istället för att prissätta varan utifrån dess riktiga värde. I olika affärsområden är prisbilden exakt lika mellan leverantörer, nästan så att det är kusligt. Olika bolags obemannade mackar byter drivmedelpriset med exakt samma pris bara inom några minuter inom samma stad. Kartell? nääääää.... så kan det inte vara....
Styggavargen, hur fastställer man en bils "riktiga värde" om det köparen är beredd att betala inte ska tas hänsyn till?
familyman, tillverkningskostnad (med research mm) samt en viss procent på det.. kalla det marginal. Detta är givetvis lite förenklat... springpunkten här basbeloppet, för hamnar man över detta så säljs inte bilarna så lätt (för dyra). Nu vet jag inte vad de har för prisbild, men jag tror mig nästan veta att marginalerna är så mycket högre på märken som BMW, Audi, Mercedes mm ... fast du får inte så mycket för pengarna. Du får två Toyota Avensis för en Mercedes kombi, är då Mercedes dubbelt så bra?
Inte för att jag har med detta att göra men nog svamlar du väl lite väl mycket nu Styggavargen??
Du kan väl för höge farao inte jämföra Avensis med E-klass?? Avensis motsvarighet hos MB är C-klassen.
Sen vore det intressant att se hur du prissätter om du får två Avensis för en MB? "Riktigt värde" kanske?
Precis som brut skriver;
"brut 33 2016-07-21 19:33
För de som ledsnat på vekstäder och vill bara ha en bil som fungerar."
Är den nog värt pengarna.
Toyota är inte så ofelbara som en del tror. Dessutom skramlar Toyotans interiör sönder efter 7000 mil, Mercan har fortfarande nybilsdoften efter 20 000 mil och pensioneras efter 80 000 mil. När det gäller komfort, väghållning osv finns det ingen jämförelse. Om det är värt det är däremot en individuell fråga.
Nä stopp nu skenar debatten Mercan är en bil med mycket kvalitetskänsla och jämfört med övriga i samma storleksklass är dom inte längre så mycket dyrare fast det med att dom inte slits det är en myt, Mercan slits och racklar ibland som andra bilar de 80000 mil det pratas om då är det taxikörning det finns även Citroen XM som gått sådana miltal innan dom tagits ur bruk som taxi , denna kommentar från en F.D, verkare som jobbat på verkstad med båda märkena
Senast jag var sugen på en E-klasskombi var W124, vilken makalöst vacker bil. Närde en dröm om en amaldinrödmetallic 300TE 4Matic 1991. Då var Mercedes på sin absoluta topp vad gäller kvalitet och ädel klassisk utsökt vacker design parat med maximal komfort, utan sportambitioner. Sedan har det bara gått utför. Hur ser denna nya ut egentligen??? Den är lika märkligt formgiven som flertalet nya Mercedes. Snygg? Nja. Well. Om den hetat Kia. Bilvärlden blir alltmer svår att greppa... Saab är borta. Fyrkantiga Volvokombis är borta. Mercedes ser ut som Kia. Inte alls bitter... ;)
Jag förnekar inte att Mercedes är Mercedes och ett premium märke med god kvalitet i flesta fall, alltså har god teckning. Men, hur många köper en Mercedes? 2012 låg de på nionde plats i Europa på sålda bilar, vilket säger en hel del... Fiat säljer i princip lika många bilar. Men åter till värdet av bilen, vad försvarar Mercedes högre inköpspris? Står det i direkt relation till vad man får? Givetvis skulle jag också vilja köpa en, men när man ser begagnatpriserna baxnar man... helt otroligt att de kan få 200 papp för en bil som gått nästan 20 tmil. Jag har inte ens övervägt en Mercedes pga priset. Funkat bra i alla år med Japanska bilar som tex Toyota eller varför inte en SAAB. Bilar med alldeles utmärkt komfort och rätt pris. SAAB kanske man fick mest för pengarna, en bra bil som såldes för billigt :-)
"...helt otroligt att de kan få 200 papp för en bil som gått nästan 20 tmil."
Vargen: Du kanske borde fundera över vad det är som gör att man kan ta det priset för en 20-tusenmilare?
(Jag har kört Toyota i elva år och MB i sexton så jag har en del att jämföra med. När man kört många bilar blir man ingen märkesfanatiker men det tycks frodas särskilt i Toyotagruppen. Toyota var/är en bra bil men servicen åtminstone för mig var inte alls så billig som många tror. MB har varit av klart högre kvalitet, dock ingen revolutionerande skillnad, men prisskillnaden är inte heller revolutionerande. Svamlet om dubbla priser på MB är bara just svammel.)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.