Mercedes-Benz GLC.
Här är GLK:s ersättare. GLC må ha ett mjukare designspråk, men en hård match väntar i klassen för mellansuvar.
GLC kommer att vara en viktig del i Mercedes bilflotta och utmanar mellanklassuvarna Volvo XC60, Audi Q5 och BMW X3.
GLC ersätter suven GLK och utseendemässigt har den fått ett mjukare designspråk. Den rundare kroppen avviker från GLK:s tidigare kantigare utseende.
När det gäller motorer finns två dieselalternativ: 220d med 170 hk och 250d med 204 hk. Det finns också en bensinmotor; GLC 250 med 211 hk. Samtliga versioner har 4matic fyrhjulsdrift och växellådan är en niostegad automat. I kulisserna väntar även en laddhybrid: Mercedes GLC 350e. Den ska kombinera en bensin- och elmotor med en räckvidd på 3,4 mil med CO2-utsläpp på 60g/km. GLC 350e kommer att ha en sjustegad automatlåda.
Det finns en rad förarstödssystem, antingen som tillval eller som standard. De inkluderar bland annat kollisionsvarning, kompensering för kastvindar, autobroms som kan upptäcka fotgängare, samt head-up-display. Säkerhetsassistenten Traffic Sign Assist kan avläsa hastighet, och även varna föraren om denne försöker köra om där det råder omkörningsförbud eller köra mot körriktningen.
Försäljningen av bilen startar vid midsommar och de första bilarna kommer till Sverige till hösten. Priset börjar på 408 900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes-Benz GLC?
GLC ersätter suven GLK och utseendemässigt har den fått ett mjukare designspråk. Den rundare kroppen avviker från GLK:s tidigare kantigare utseende.
När det gäller motorer finns två dieselalternativ: 220d med 170 hk och 250d med 204 hk. Det finns också en bensinmotor; GLC 250 med 211 hk. Samtliga versioner har 4matic fyrhjulsdrift och växellådan är en niostegad automat. I kulisserna väntar även en laddhybrid: Mercedes GLC 350e. Den ska kombinera en bensin- och elmotor med en räckvidd på 3,4 mil med CO2-utsläpp på 60g/km. GLC 350e kommer att ha en sjustegad automatlåda.
Det finns en rad förarstödssystem, antingen som tillval eller som standard. De inkluderar bland annat kollisionsvarning, kompensering för kastvindar, autobroms som kan upptäcka fotgängare, samt head-up-display. Säkerhetsassistenten Traffic Sign Assist kan avläsa hastighet, och även varna föraren om denne försöker köra om där det råder omkörningsförbud eller köra mot körriktningen.
Försäljningen av bilen startar vid midsommar och de första bilarna kommer till Sverige till hösten. Priset börjar på 408 900 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya Mercedes-Benz GLC?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nej, nej, nej...
Ett jättekliv bakåt designmässigt.
Där den gamla modellen stack ut med sin formrena distinkta kantighet försvinner denna in i anonymitetens designdimmor. Är det en BMW eller Audi?
Man får fundera både en och två gånger innan man tar den på stjärnan.
Invändigt är den dock sober, förutom den anskrämliga, (i efterhand?) monterade displayen som ser ut att komma direkt från Biltema...
Varför visas alla suvar körandes på en massa klippor hela tiden? Det är inte där de kommer att köras. De kommer att rulla på asfalt troligen 99% av tiden och däremellan kanske på någon grusväg.
@ Prestigelös:
Klockrent!
Hade kunnat skriva likadant...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.