Den kompakta suv-modellen Hyundai Kona har sålt relativt bra i Sverige, även om den inte kommit upp i samma försäljningssiffror som den något större syskonmodellen Kia Niro. Över hälften av alla Kona som registrerats i Sverige har dessutom varit eldrivna.
Designen är kanske det som märks först när Hyundai nu visar upp en ny generation Kona. Fronten har fått en bred ljuslist som också går igen på bakpartiet. Utseendet ska kännas mer påkostat än i föregångaren.
Precis som tidigare kommer Hyundai Kona i flera olika versioner, antingen med förbränningsmotor eller som elbil. Det finns även en sportigare N Line-version och det återstår att se om det dyker upp en fullfjädrad Kona N som med dagens modell.
Även om Hyundai Kona alltså kommer med flera olika drivlinor har den först och främst utvecklats som elbil, enligt tillverkaren. Bilen har vuxit 15 centimeter på längden och axelavståndet är sex centimeter längre.
Även interiören ska kännas mer påkostad med designinspiration från Ioniq 5. Både infotainmentsystemet och de digitala instrumenten har 12,3-tumsskärm och växelväljaren har flyttat till rattstången.
Tyvärr finns inga tekniska data för nya Kona, men förmodligen delas tekniken med nya Kia Niro. För elversionen innebär det ett batteripaket på upp till 65 kWh och en elmotor på upp till 204 hk. Inte heller prislapp eller leveransdatum är officiella.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (3)
- 20 december 2022 Vettig design skulle jag…
- 20 december 2022 Tuff o snygg design. Hoppas…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.