Mercedes har lanserat mängder av elbilar och laddhybrider de senaste åren. Prestandadivisionen AMG kommer inte heller undan. Därför lanseras nu den första serieproducerade laddhybriden någonsin från Mercedes-AMG.
Under motorhuven på Mercedes-AMG GT 63 E Performance finns samma V8-motor på 4,0 liter med dubbla turbo som känns igen från flera andra AMG-modeler. Här kompletteras den av en elmotor med en tvåstegad växellåda vid bakhjulen.
Resultatet blir totalt 831 hk och 1 400 Nm. Accelerationen till 100 km/tim ska gå på 2,9 sekunder och toppfarten blir 316 km/tim.
Den officiella förbrukningssiffran ligger på 8,6 l/100 km. Det innebär att utsläppen blir för höga för att köparna ska få någon bonus vid bilköpet, för den som nu hade hoppats på det.
Batteripaketet på 6,1 kWh väger 89 kilo och kan laddas med 3,7 kW. Räckvidden på eldrift är betydligt kortare än för ”vanliga” laddhybrider – bara 1,2 mil. Mercedes förklaring är att elmotorn främst är där av prestandaskäl.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 1 september 2021 Speciellt när den hamnar…
- 1 september 2021 "Dessa prestanda borde ge…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.