Nu har BMW släppt ut de första officiella bildern av sin SUV-kupé, X6. Redan om ett par veckor står en produktionsbil klar och färdig på Detroits bilsalong. och någon gång under andra kvartalet nästa år ska bilen börja säljas.
Någon miljöbil är det knappast som BMW visar upp. Bland de fyra motoralternativen, två bensinare och två dieslar, finns en direktinsprutad V8:a med dubbla turboaggregat som ger 400 hk och ett vridmoment på 610 Nm, den andra bensinaren är en rak sexa som ger 300 hk, även den med direktinsprutning och dubbelturbo.
Dieselmotorerna är raka sexor, den ena med dubbelturbo och den andra med enkel turbo. De ger 286 respektive 235 hk och har vridmoment som toppar vid 580 rspektive 520 Nm.
Formen på bilen ger naturligtvis ett sämre bagageutrymme än vad SUV:en X5 har, men man räknar trots det att bilen ska attrahera kunder främst i USA.
Någon SUV är inte X6. BMW har valt att kalla biltypen Sports Activity Coupe, där hela namnet ska läsas. Man vill internationellt inte använda sig av förkortningen SAC.Under utvecklingsskedet av bilen har BMW hela tiden talat om ett hybridsystem för X6, men något sådant har man ännu inte presenterat.
Dieselmotorerna är raka sexor, den ena med dubbelturbo och den andra med enkel turbo. De ger 286 respektive 235 hk och har vridmoment som toppar vid 580 rspektive 520 Nm.
Formen på bilen ger naturligtvis ett sämre bagageutrymme än vad SUV:en X5 har, men man räknar trots det att bilen ska attrahera kunder främst i USA.
Någon SUV är inte X6. BMW har valt att kalla biltypen Sports Activity Coupe, där hela namnet ska läsas. Man vill internationellt inte använda sig av förkortningen SAC.Under utvecklingsskedet av bilen har BMW hela tiden talat om ett hybridsystem för X6, men något sådant har man ännu inte presenterat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Hoppsan, men visst ser den ut som någon Toyota snett bakifrån.
Det är för mig ofattbart hur BMWs ledning kan sanktionera att bygga en SUV med så stor överkapacitet / förbrukning under rådande miljödebatt och klimatförändring. Det är lika ofattbart att man har samvete som kund att efterfråga det.
Inte att undra på att Lexus håller på att konkurera ut tyskarna i USA. BMW har sista tiden fullkomligt rasat med sin X5.
Jag måste sätta mig emot detta, för med tanke på att deras 4,4 liters bensin v8 "bara" förväntas dra 12,5 liter/100 km. Det kommer också miljövänligare alternativ två diesel motorer som förväntas dra 8,3 liter/100 km respektive 8,2 liter/100km och
för den riktigt miljövänlige kommer det också en hybrid.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.