Nästa artikel
Premiär för BMW:s elbil iX3
Nyheter

Premiär för BMW:s elbil iX3

Publicerad 14 juli 2020 (uppdaterad 14 juli 2020)
Den helt eldrivna suven som har en räckvidd på 459 km och kommer till i Sverige i början av nästa år.
Intresset har varit stort sedan BMW presenterade en elektrifierad konceptbil av sin SUV X3 2018. Nu är bilen som fått namnet iX3 här. BMW X3 blir således det tyska bilmärkets första SUV-modell att erbjudas med både bensin- eller dieselmotor, plug-in hybrid och som helt eldriven.


Motorn som är placerad vid bakaxeln har en effekt på 286 hk och ett vridmoment på 400 Nm. 0–100 km/h går på 6,8 sekunder. Toppfarten ligger på 180km/h.

Batteriet ligger på 80 kWh vilket ska ge en räckvidd på 459 km (WLTP).
 
Laddningskapaciteten på 150 kW DC/11 kW AC gör att du med snabbladdning på 150 kW ska kunna fylla batteriet till 80 % på 34 minuter. Med 11 kW laddar du batteriet från 0–100 % på 7,5 timme. Laddluckan är placerad över höger bakhjul.

Som standard kommer bilen med en värmepump som klimatanpassar både kupé och batteri. Batteripacket väger 529 kilo och bilen har en totalvikt på 2185 kg.

 
Proportionerna är sig inte särskilt mycket från den vanliga X3:an, men en stängd grill, renare linjer längs stötfångarna, ny diffuser och luftspjäll vid framhjulen är detaljer som iX3 är ensam om. Interiören liknar till stor del resten av modellerna i X3-familjen.

Bagageutrymmet uppgår till 510 liter vilket är 40 liter mindre än motsvarande bensin- och dieselmodeller.

Bilen kommer med två olika utrustningspaket: BMW iX3 Charged på 769.000 kronor och BMW iX3 Charged Plus på 840.500 kronor. För båda versionerna finns dragkrok med som tillval.
 
Lanseringen sker först i Kina. I Sverige kan de första kunderna förväntas få sin bil i början av 2021.

Diskutera: Vad tycker du om BMW iX3?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.