Nästa artikel
Premiär för BMW 4-serie Cabriolet – numera med tygtak
Nyheter

Premiär för BMW 4-serie Cabriolet – numera med tygtak

Publicerad 30 september 2020
BMW 4-serie dyker nu upp i öppet utförande. Plåttaket ersätts av ett lättare tygtak.

BMW har redan visat upp nya 4-serien som coupé och i prestandaversionen M4. Nu är det också dags för en cabrioletmodell.

Lanseringen av BMW M4 Cabriolet sker på 35-årsjubileet av öppna 3-serien, men sedan några år har BMW döpt om coupé- och cabrioletversionerna av 3-serien till 4-serien i ett försök att skilja ut modellerna som sportigare och exklusivare.

Den största nyheten med nya BMW 4-serie är att plåttaket numera är utbytt mot ett tygtak. Det är en trend i bilvärlden: antalet modeller med plåttak minskar eftersom moderna tygtak är lättare samtidigt som de blivit betydligt bättre på att isolera kupén.

Tygtaket sänker även bilens tyngdpunkt och ger bättre bagageutrymme. Det kan öppnas och stängas på 18 sekunder i hastigheter på upp till 50 km/tim.

Kontroversiell front

BMW 4-serie Cabriolet delar samma design som resten av 4-seriemodellerna med den kontroversiella fronten som fått två enorma ”BMW-njurar”. Bilen är något längre och bredare än den utgående 4-serien.

Den nya cabrioletmodellen kommer med tre bensinmotorer på 184, 258 och 374 hästkrafter. Även på dieselsidan kommer tre olika alternativ med 190, 286 och 340 hästkrafter. 

De starkaste versionerna har fyrhjulsdrift. Samtliga dieselmodeller och den starkaste bensinmodellen har mildhybridteknik för att sänka förbrukningen och ge en extra ”boost” på elva hästkrafter. Alla versioner har automatlåda som standard.

De svenska priserna är klara för fyra av modellerna. Du kan se dem i rutan här intill.

Läs också: Så mycket kostar BMW:s nya prestandamodeller

Så mycket kostar nya BMW 4-serie Cabriolet

BMW 420i: 526 000 kr
BMW 430i: 557 000 kr
BMW M440i xDrive MHEV: 748 000 kr
BMW 420d MHEV: 542 000 kr

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-09-30 18:05
Jarl Karlsson

Uhhh Bäver Med Wax

#2 • Uppdaterat: 2020-09-30 18:16
Carl Trefalt

Ett tygtak är lättare att skära sönder.

#3 • Uppdaterat: 2020-09-30 18:53
saabnisse

Tygtaket är ju helt riktigt lättare än plåttaket och inte alls lika hårt för älgen att landa i!

#4 • Uppdaterat: 2020-09-30 20:16
Alfred E. Neumann

Vilken snygg bil det hade varit om man inte tryckt dit den vulgära grillen! Den gör i mina ögon att designbetyget går från en klar nia till en svag trea.

#5 • Uppdaterat: 2020-09-30 21:05
Carl Trefalt

Älgen krossar den som sitter under tygtak.

#6 • Uppdaterat: 2020-09-30 21:19
Svenne60

BMW tänker att det är bättre än att folk svimmar av förskräckelse när de ser den nya fronten, så att man "tar plats" i trafiken hellre än att bilen passerar mera obemärkt. BMW kunderna köper ändå oavsett hur ful den är eftersom det är status man är ute efter

#7 • Uppdaterat: 2020-10-01 21:40
Roy J

Jag borde kanske reagera negativt på fronten, men här fungerar faktiskt en stor grill, kanske för att den är tvådelad. Snyggare än Audis och definitivs än Lexus.
Tygcabbar är lättare och verkar vara mer pålitliga än plåtcabbar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.