BMW har redan visat upp nya 4-serien som coupé och i prestandaversionen M4. Nu är det också dags för en cabrioletmodell.
Lanseringen av BMW M4 Cabriolet sker på 35-årsjubileet av öppna 3-serien, men sedan några år har BMW döpt om coupé- och cabrioletversionerna av 3-serien till 4-serien i ett försök att skilja ut modellerna som sportigare och exklusivare.
Den största nyheten med nya BMW 4-serie är att plåttaket numera är utbytt mot ett tygtak. Det är en trend i bilvärlden: antalet modeller med plåttak minskar eftersom moderna tygtak är lättare samtidigt som de blivit betydligt bättre på att isolera kupén.
Tygtaket sänker även bilens tyngdpunkt och ger bättre bagageutrymme. Det kan öppnas och stängas på 18 sekunder i hastigheter på upp till 50 km/tim.
Kontroversiell front
BMW 4-serie Cabriolet delar samma design som resten av 4-seriemodellerna med den kontroversiella fronten som fått två enorma ”BMW-njurar”. Bilen är något längre och bredare än den utgående 4-serien.
Den nya cabrioletmodellen kommer med tre bensinmotorer på 184, 258 och 374 hästkrafter. Även på dieselsidan kommer tre olika alternativ med 190, 286 och 340 hästkrafter.
De starkaste versionerna har fyrhjulsdrift. Samtliga dieselmodeller och den starkaste bensinmodellen har mildhybridteknik för att sänka förbrukningen och ge en extra ”boost” på elva hästkrafter. Alla versioner har automatlåda som standard.
De svenska priserna är klara för fyra av modellerna. Du kan se dem i rutan här intill.
Läs också: Så mycket kostar BMW:s nya prestandamodeller
BMW 420i: 526 000 kr
BMW 430i: 557 000 kr
BMW M440i xDrive MHEV: 748 000 kr
BMW 420d MHEV: 542 000 kr
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Uhhh Bäver Med Wax
Ett tygtak är lättare att skära sönder.
Tygtaket är ju helt riktigt lättare än plåttaket och inte alls lika hårt för älgen att landa i!
Vilken snygg bil det hade varit om man inte tryckt dit den vulgära grillen! Den gör i mina ögon att designbetyget går från en klar nia till en svag trea.
Älgen krossar den som sitter under tygtak.
BMW tänker att det är bättre än att folk svimmar av förskräckelse när de ser den nya fronten, så att man "tar plats" i trafiken hellre än att bilen passerar mera obemärkt. BMW kunderna köper ändå oavsett hur ful den är eftersom det är status man är ute efter
Jag borde kanske reagera negativt på fronten, men här fungerar faktiskt en stor grill, kanske för att den är tvådelad. Snyggare än Audis och definitivs än Lexus.
Tygcabbar är lättare och verkar vara mer pålitliga än plåtcabbar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.