Förvänta dig ingen autonom körning i Porsches kommande elbil Mission E.
Tror på att förarna vill köra bilen själva och väljer även bort samarbeten med mobiltillverkare.
Sportbilar var bland de första som utrustades av elektroniska förarhjälpmedel som går in när föraren är på väg att tappa kontrollen över fordonet.
Men då alltfler biltillverkare satsar på autonom teknik väljer Porsche ett mer konservativt spår.
– En Porsche vill man köra själv, säger Porschechefen Oliver Blume till tyska tidningen Westfalen-Blatt.
Dessutom vill man hålla sig utanför det växande samarbetet mellan bil- och mobiltillverkare. Oliver Blume igen:
– En iPhone hör hemma i fickan, inte på vägen.
Även den italienska sportbilstillverkaren Lamborghini har tidigare gått ut med att man inte utrustar sin kommande suv Urus med autonom teknik. Det sa vd:n Stephan Winkelmann till brittiska bilbloggen Leftlanenews.com i december förra året.
Diskutera: Är Porsches resonemang vettigt?
Men då alltfler biltillverkare satsar på autonom teknik väljer Porsche ett mer konservativt spår.
– En Porsche vill man köra själv, säger Porschechefen Oliver Blume till tyska tidningen Westfalen-Blatt.
Dessutom vill man hålla sig utanför det växande samarbetet mellan bil- och mobiltillverkare. Oliver Blume igen:
– En iPhone hör hemma i fickan, inte på vägen.
Även den italienska sportbilstillverkaren Lamborghini har tidigare gått ut med att man inte utrustar sin kommande suv Urus med autonom teknik. Det sa vd:n Stephan Winkelmann till brittiska bilbloggen Leftlanenews.com i december förra året.
Diskutera: Är Porsches resonemang vettigt?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tror att resonemanget i artikeln kan vara lite misstolkat eller kanske blivit konstigt översatt.
Porsche erbjuder fortfarande integration med Apples prylar i sina bilar via carplay, och det tillåter ju det som artiklen beskriver, telefonen hör hemma i fickan, fast med en liten annan betydelse kanske.
Däremot så har Porsche bojkottat Android Auto för att dom anser att Google samlar för mkt information och inte är helt tydliga med vilken info som faktiskt samlas in.
Så, Apple Carplay finns att få till samtliga 2016 Porsche som har någon form av infotainment.
Sen är det väl inte fel att välja att stå utanför om man som biltillverkare känner att man har den kompetens som behövs för att bygga bilar även i framtiden.
Skulle detta resonemang vara fel så kan ju Porsche bara gå till någon av kompisarna inom V.A.G koncernen och låna lite kompetens.
VW koncernen har kanske lite jobbigt med sitt "cash flow" just nu då en viss summa går till jurister. Som brukar kosta en slant.
Mythbuster, vad har det med självkörande bil att göra?
Vem köper en körglad bil som Porsche när den är självkörande? Jag förstår Blume:s argument till fullo.
Jag antar då att Porsche inte heller har automatlåda eller farthållare? Annars är man inte konsekvent.
S-E S, ganska mycket. Knappast gratis om man vill utveckla något som fungerar.
Att tillverka en körglad sportvagn och sedan göra den självkörande är så dumt som det kan bli.
Helt rätt Hackenbush. Hoppas att det blir en pinne någonstans i bilen som de som vill låtsas köra "sportigt" kan ha och rycka i för illusionens skull ifall det trots allt blir en självkörande variant.
#8, #9, Ni verkar har missuppfattat helt vad den autonoma tekniken går ut på. Det är ju inte direkt så att bilen saknar ratt och pedaler. "Autopilot" är en funktion som man KAN använda, ungefär som en automatisk farthållare.
Swemba, det vore väl bra om man kan välja bort tekniken helt?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.