Porsche presenterade förra veckan en prototyp till en Cayenne med hybridmotor. Den beräknas nå marknaden i slutet av decenniet. Målet är att minska bränsleförbrukningen med cirka 25 procent. Den fyrsitsiga GT-modellen Panamera som lanseras 2009 är också planerad för hybridteknik.
Med
Cayenne Hybrid siktar Porsche mot en förbrukningssiffra på
enligt den nya europeiska körcykeln. Fortsatt utveckling kan göra det möjligt
för Porsches ingenjörer att ytterligare sänka förbrukningen ytterligare.
I Cayenne Hybrid placeras hybridenheten (koppling och elmotor) mellan
förbränningsmotorn och transmissionen. Porsche valde den lösningen med hela
drivlinan i rak följd eftersom det passar Cayennes plattform bättre än andra
lösningar.
Hjärtat i Cayenne Hybrid är Hybrid Managern. Det är den
som koordinerar de tre huvudsakliga komponenterna, förbränningsmotorn, elmotorn
och batteriet. Den avläser cirka 20 000 dataparametrar jämfört med cirka 6 000 i
en konventionell motor.
Andra tekniska lösningar som valts för att minska bränsleförbrukningen är
till exempel att servostyrningen, vakuumpumpen till bromsarna samt
luftkonditioneringen är eldrivna. Andra tekniska komponenter som oljepumpen till
Cayennes automatlåda har ersatts av elektriskt drivna enheter.
Porsche planerar att
introducera en liknande hybridteknologi i en version av den kommande fyrdörrars
Gran Turismo-modellen Panamera. Panamera beräknas debutera 2009 och
hybridversionen strax därefter.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.