Elbilen sladdar in i Guinness rekordbok – konstant bredställ i över 4 mil.
Det finns många rekord att försöka bräcka här i världen. Bland annat att drifta, alltså köra på snedställd sladd så lång sträcka som möjligt. Det kan nu Porsche stolt titulera sig att ha gjort med en elbil och får därmed en notering i Guinness rekordbok.
Världsrekordet sattes av Dennis Retera, chefsinstruktör på Porsche Experience Center i Tyskland, i en bakhjulsdriven Taycan. I drygt 46 kilometer i timmen körde han runt, runt, runt i sammanlagt 210 varv på den 200 meter långa driftingcirkeln. Efter 55 minuter hade han avverkat över 4,2 mil – hela tiden med framhjulen pekandes tvärtemot kurvans riktning.
Världsrekordet sattes av Dennis Retera, chefsinstruktör på Porsche Experience Center i Tyskland, i en bakhjulsdriven Taycan. I drygt 46 kilometer i timmen körde han runt, runt, runt i sammanlagt 210 varv på den 200 meter långa driftingcirkeln. Efter 55 minuter hade han avverkat över 4,2 mil – hela tiden med framhjulen pekandes tvärtemot kurvans riktning.
– Det var trots allt mycket jobbigt att hålla koncentrationen i 210 varv, särskilt som den bevattnade asfalten på drifting-banan inte ger samma grepp överallt, säger Retera och fortsätter:
– Jag koncentrerade mig på att kontrollera sladden med styrningen – det är mer effektivt än att använda gasen och det minskar risken för att spinna runt.
Läs också: Porsche Taycan i ny snikversion – skippar fyrhjulsdriften
Den bakhjulsdrivna varianten han körde har börjat säljas i Kina och Dennis Retera säger att det var lätt att få bakdelen att hamna på sniskan.
– När stabilitetsprogrammen slagits av är det extremt lätt att drifta med den eldrivna Porsche Taycan, särskilt den här versionen som är bakhjulsdriven.
Du kan se en video om hur rekordnoteringen genomfördes i klippet här nedanför.
Vi Bilägares podcast: Provkörningen av Porsche Taycan gav laddfaktura för 18 000 kronor
– Jag koncentrerade mig på att kontrollera sladden med styrningen – det är mer effektivt än att använda gasen och det minskar risken för att spinna runt.
Läs också: Porsche Taycan i ny snikversion – skippar fyrhjulsdriften
Den bakhjulsdrivna varianten han körde har börjat säljas i Kina och Dennis Retera säger att det var lätt att få bakdelen att hamna på sniskan.
– När stabilitetsprogrammen slagits av är det extremt lätt att drifta med den eldrivna Porsche Taycan, särskilt den här versionen som är bakhjulsdriven.
Du kan se en video om hur rekordnoteringen genomfördes i klippet här nedanför.
Vi Bilägares podcast: Provkörningen av Porsche Taycan gav laddfaktura för 18 000 kronor
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.