Måste anpassa sig till nya mätmetoden WLTP, därför stoppas försäljningen av vissa bilmodeller i Europa temporärt.
Stuttgartbaserade sportbilsproducenten Porsche kan för tillfället inte ta emot onlinebeställningar på några av de bilmodeller och utföranden de erbjuder i internetverktyget där kunder själva kan gå in och bygga sin bil. Detta på grund av att de ställer om till Europas nya mätmetod för utsläpp, WLTP.
Förkortningen står för Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure och det är på många punkter ett mer strängt och rigoröst testförfarande än tidigare testmetoden NEDC som fått mycket kritik för sin utformning. Porsche är nu i färd med att certifiera sitt modellutbud så att det kan leva upp till de tuffare reglerna när WLTP blir krav den 1 september i år.
Porsche skriver i ett pressmeddelande att de behöver utrusta sina bilar med partikelfilter. I omvandlingen prioriterar de utrustningsvarianter och motorkonfigurationer som är vanligast bland köparna. 911 och 718 lanseras i september med partikelfiltret. Däremot nämns inte Panamera, Macan eller Cayenne.
– Våra förberedelser har varit i full gång i över ett år nu och vi gör bra framsteg, säger Porsches vd Oliver Blume. Han fortsätter:
– På grund av betydande flaskhalsar i tillgängligheten av testbänkar är det för närvarande en stor utmaning. Vi måste prioritera. Ändå är vi för en mer realistisk utsläppsbestämning.
Diskutera: Vad tycker du om den nya testmetoden WLTP?
Förkortningen står för Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure och det är på många punkter ett mer strängt och rigoröst testförfarande än tidigare testmetoden NEDC som fått mycket kritik för sin utformning. Porsche är nu i färd med att certifiera sitt modellutbud så att det kan leva upp till de tuffare reglerna när WLTP blir krav den 1 september i år.
Porsche skriver i ett pressmeddelande att de behöver utrusta sina bilar med partikelfilter. I omvandlingen prioriterar de utrustningsvarianter och motorkonfigurationer som är vanligast bland köparna. 911 och 718 lanseras i september med partikelfiltret. Däremot nämns inte Panamera, Macan eller Cayenne.
– Våra förberedelser har varit i full gång i över ett år nu och vi gör bra framsteg, säger Porsches vd Oliver Blume. Han fortsätter:
– På grund av betydande flaskhalsar i tillgängligheten av testbänkar är det för närvarande en stor utmaning. Vi måste prioritera. Ändå är vi för en mer realistisk utsläppsbestämning.
Diskutera: Vad tycker du om den nya testmetoden WLTP?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det någon som har erfarenhet av nya mätmetoden och hur den stämmer överens med verklig körning?
Kan tänka mig att de nu försöker klura ut något sätt att kunna få sina två ton tunga SUV modeller att klara den nya standarden. Antagligen något man kommer att "fuska" med något som mer är en grå zon.
Min musse har partikelfilter så det är nog så att många bensinare kommer att kräva det.
Största delen Porschar är låga sportbilar vargen. Jag tycker du är sanslöst tjatig i din evinnerliga avundsjuka.
Tyvärr inte (säger jag efter som jag inte är något större SUV fan) så är Porsches andel SUV hittils i år ca 60%.
Nja, enligt https://focus2move.com/porsche-global-sales-performance/ så sålde Porsche 236 000 fordon under 2017, varav Cayenne och Macan tillsammans stod för c:a 155 000. Runt 65% SUV alltså. Jag är inget fan av SUV-hackandet, men jag tycker att rätt skall vara rätt här! :-) Cayenne och även Panamera finns som laddhybrid, men hur många sålda ex de utgör har jag inte orkat söka fram...
#4
Det handlar ju om dieselmotorer. Finns ingen 911 med diesel liksom, hallå. Och problemen har nog bara börjat för Porsche. SUV och Touring är populära som diesel, vilket gör att de kommer försvinna när ingen köper dem längre.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.