Porsche meddelar nu att de släpper nya varianter av Cayenne. En ny basmodell och en ny GTS kommer att visas på bilmässan i Los Angeles.
Cayenne GTS kommer inte längre att finnas med V8, i stället kommer den med en biturbo-V6 som levererar 440 hästkrafter och 600 Newtonmeter. Det är 20 hästkrafter och 85 Newtonmeter mer än föregångaren och ska klara av 0-100 på 5,2 sekunder. Den tiden filas ner till 5,1 sekunder om man väljer till paketet ”Sport Chrono”.
Basmodellen av Cayenne får något förbättrad prestanda, 0-100 på 7,7 sekunder jämfört med tidigare 7,9 och en ny åttaväxlad automatlåda. Bränsleförbrukningen och utsläppsnivån har också minskats en aning.
Priserna som anges är € 65 427 för nya Cayenne och € 98 152 för nya Cayenne GTS. Priserna är för den tyska marknaden, men ger en fingervisning även för den svenska prissättningen.
Diskutera: Vad tycker du om nya Porsche Cayenne?
Basmodellen av Cayenne får något förbättrad prestanda, 0-100 på 7,7 sekunder jämfört med tidigare 7,9 och en ny åttaväxlad automatlåda. Bränsleförbrukningen och utsläppsnivån har också minskats en aning.
Priserna som anges är € 65 427 för nya Cayenne och € 98 152 för nya Cayenne GTS. Priserna är för den tyska marknaden, men ger en fingervisning även för den svenska prissättningen.
Diskutera: Vad tycker du om nya Porsche Cayenne?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det pratas mycket om att det är Onödigt med stora motorer för att de drar väldigt mycket soppa. Jag tänker lite såhär. Om man åker båt på sjön och motorn drar 0,5 liter per sjömil, så får man säga att det är Blligt. På En landmil går det 5,4 sjömil. 0,5 liter x 5,4 blir 2,7 liter per landmil. En snipa som går riktigt snålt, kanske drar 0,3 liter per sjömil. Men det blir fortfarande 1,62 liter per landmil. Kör du omkring i en båt med Bensin v8 i drar det kanske 2,5 liter per sjömil. Det blir 13,5 liter per landmil. Så egentligen drar stora starka bilar inte så mycket egentligen.
Beror ju på vad man jämför med. Att jämföra en bil med en båt är kanske inte det bästa.
Man ska förstås jämföra med vad en bränslesnål bil kan köra på om man enbart är ute efter att kolla bränsleförbrukningen och de snålaste går väl på ca 0.4L/mil vid verklig körning.
Sedan kan man ju förstås tycka att en bil med en V8 på 300 hästar som kan köras på strax under 1L/mil (landsväg) är ju ändå ganska hyfsat men att kalla det bränslesnålt är att ta i.
Nåja. Våran 940 på 116hk drar 0.85. Så en liter för 300 hästar motor tycker jag är väldigt snålt.
Egentligen borde toppeffekten inte ha så mycket med minsta förbrukningen att göra. Vikt och luftmotstånd är viktigare där. Samt drivlineförluster och sånt förstås.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.