En Porsche Taycan Turbo S, utrustad med ett speciellt prestandakit, har satt ett nytt varvrekord för eldrivna produktionsbilar på Nürburgring.
Bilen, med testföraren Lars Kern bakom ratten, tog sig runt den 20,8 kilometer långa banan på 7 minuter och 33,35 sekunder. Det är lite mer än två sekunder snabbare än det tidigare rekordet, som sattes av en Tesla Model S Plaid i september förra året.
Bortsett från en störtbur och fyrpunktsbälten ska bilen ha varit en vanlig standardbil. Däremot är prestandakitet, som inkluderar 21-tumshjul, Pirelli P Zero Corsa-däck och ett omprogrammerat stabilitetssystem, just nu enbart tillgängligt i Tyskland för 2023 års modell.
Värt att notera är att Porsche Taycan Turbo S har 761 hästkrafter, vilket är betydligt mindre än Teslans 1 020. Ett snabbt varv runt banan ställer dock minst lika stora krav på chassi, däck och bromsar som på motorstyrka.
Den snabbaste elbilen runt Nürburgring är fortfarande Volkswagens specialbyggda ID.R, som satte rekordtiden 6:05,34 år 2019. snabbast alla kategorier är Le Mans-racern Porsche 919 Hybrid Evo, som tog sig runt banan på smått osannolika 5:19,54.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (18)
- 17 augusti 2022 Skit samma (pun intended),…
- 15 augusti 2022 Mr Snoid skrev: Gaston skrev…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.