Den som vill åka snabbt, flärdfullt och dessutom eldrivet får ett nytt alternativ. Porsche Panamera S E-Hybrid är laddhybriden som uppfyller alla de kriterierna.
Panamera som laddhybrid är försedd med en elmotor som ger 95 hästkrafter, en V6-motor på 321 hästar och ett litiumjonbatteri som möjliggör en räckvidd upp till 36 kilometer med endast eldrift, så länge hastigheten inte överstiger 135 km/tim.
Men bilen kan också åka fortare – dubbelt så fort. Toppfarten anges till 270 km/tim och accelerationen 0-100 km/tim tillryggaläggs på 5,5 sekunder. Förbrukningen, enligt den europeiska körcykeln, är 3,1 l/100 km.
Laddhybriden presenteras som en del av en ansiktslyft för Panamera. Bland de övriga nyheterna finns en ny V6-motor med dubbla turboaggregat och två limousinevarianter med luftfjädring och 15 centimeter förlängt axelavstånd.
Uppdaterade Porsche Panamera börjar säljas i juli och priset för laddhybriden startar från cirka 110 000 euro, motsvarande strax över 900 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Panamera som laddhybrid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ja hade jag dom pengarna att lägga på en bil, då blev det denna.
Hade jag de pengarna så hade jag 1. inte brytt mig om förbrukningen på fordonet, 2. köpt en V10 viper och parkerat den på miljöbilsruta på arlanda som ett finger till alla lattekärringarna på söder som inbillar sig att svenska bilförare kan styra klimatet på planeten.
Ja du, rikast, det finns uppenbarligen de som jämför sig med det som är sämst.
Själv föredrar jag att sikta mot det som är bäst.
"Världens första laddhybrid i lyxbilsklassen". – Porsche har tydligen aldrig hört talas om Fisker Karma...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.