Tesla har en stor fördel jämfört med konkurrenterna i form av ett eget snabbladdningsnätverk. I skrivande stund finns över 1 800 öppna Superchargers.
Men vid sidan av Superchargers har Tesla ytterligare ett laddnätverk av så kallade ”destinationsladdare”. De är inte lika snabba, utan är istället tänkta att användas av bilägare som är på resa och behöver ladda sin bil på exempelvis restauranger eller hotell.
Porsche är en av biltillverkarna som står bakom laddnätverket Ionity med snabbladdare, men nu lanserar Porsche också ett eget nätverk av destinationsladdare med totalt 1 035 laddplatser i 20 länder.
”Installation av ytterligare 900 destinationsladdare är planerat till slutet av det här året”, skriver Porsche i ett pressmeddelande.
Laddarna ska placeras vid exempelvis hotell, flygplatser, muséer och shoppinggallerior. Laddningen blir gratis för alla som har en Taycan eller en laddhybrid-Porsche men det är oklart om även andra bilar ska kunna ladda vid destinationsladdarna.
I nuläget ska Porsche Destination Charging finnas i Tyskland, Spanien, Italien, Beneluxländerna samt några länder i östra Europa, men på sikt ska laddnätverket även rullas ut i fler länder.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Instämmer. Ta fram EN överdimensionerad standard.
De första publika med EU-standarden CCS kom i 2013. Falun fick Sveriges första. Vissa kommer aldrig sluta skriva FUD.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System
Jag tror Porsche var tvungna att fixa egna laddare, dels för att kunderna kan slippa höga laddpriser men även för att slippa köa med alla andra bilmärken framöver.
Bra tänkt av Porsche. Det vore bra om andra elbilstillverkare än Tesla gjorde något liknande.
Det finns EN standard för laddkontakter i Europa. Typ 2 (Mennekes) för växelspänning och CCS Combo 2 för likspänning.
Nyheten handlar om att Porsche vill sätta upp egna destionations-laddstolpar som är öppna för deras kunder.
Alla borde vara öppna för alla.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.