Nästa artikel
Porsche Cayenne E-Hybrid uppdateras med längre räckvidd
Nyheter

Porsche Cayenne E-Hybrid uppdateras med längre räckvidd

Publicerad 9 november 2020
Laddhybridsvarianten av suven kommer numera en tredjedel längre på el.
Porsche uppdaterar plug in-varianterna av Cayenne. Ingenjörerna har lyckats göra högspänningsbatteriet mer energitätt och kapaciteten har ökat från 14,1 till 17,9 kWh. E-Hybrid klarar 4,8 mil på en körning och Turbo S E Hybrid uppskattas kunna köra 4,2 mil på el, enligt mätmetoden WLTP EAER City. Det är 30 procent längre än förut. 

Elmotorn sitter integrerad i den 8-stegade automatväxellådan Tiptronic S. Förbränningsmotorn är antingen en 3-liters, turboladdad V6 som med elmotorns hjälp ger totalt 462 hästkrafter, eller en 4-liters V8 med biturbo som utvecklar 680 hästkrafter.   

Uppdaterade Cayenne som laddhybrid går att köpa nu och lägst pris har Cayenne E-Hybrid som kostar från 985.000 kronor. Dyrast är Cayenne Turbo S E-Hybrid på 1.890.000 kronor. 

Diskutera: Vad tycker du om Porsche Cayenne?

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-09 20:54
McTar

17,9-14,1=3,8/14,1= 27% bättre batterikapacitet.
Det finns ingen uppgift om snålare drivlina.
I texten blev det det 30% längre räckvidd.
I inledande texten blev det 33,3% (1/3) längre räckvidd.
Nu är ju inte jag någon matematiker, men lite konstigt ser det ut...

#2 • Uppdaterat: 2020-11-10 14:38
Panopticon

"WLTP EAER City"? Är det WLTP stadstrafik eller nått annat? Om det är stadstrafik så är det ju lite smått bedrägligt att skriva ut det då det normalt sett är blandad körning som brukar skrivas ut.

Och när jag läste att elmotorn var integrerad i växellådan så började jag fundera på dom olika varianterna som olika tillverkare använder. En del kör ju med motorn på bakaxeln och bensinaren på framaxeln. Hade varit intressant med en jämförelse hur dom olika varianterna fungerar i verkligheten när batteriet är "slut". Bygger man ett bra system så används ju elmotorn som i en vanlig hybrid då, antar att denna varianten i alla fall har möjligheten att göra det.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.