På bilsalongen i Frankfurt tidigare i höstas presenterade Porsche en ny generation av 911, modellen som introducerades redan 1963. Nu har det blivit dags för den taklösa varianten.
Nya Porsche 911 Carrera Cabriolet får en ny sufflett som håller kupémodellens profil intakt. Taket är uppbyggt av tyg och kompositplast, med en ram av magnesium. Taket fällas ned på 11 sekunder, en manöver som kan genomföras i hastigheter upp till 50 km/tim.
Jämfört med tidigare har taket blivit lättare vilket innebär sportigare köregenskaper, enligt Porsche. Men den tyska tillverkaren har också tänkt på komforten. För att mildra turbulensen i sittbrunnen finns ett vindskydd som kan fällas upp.
Sverigepremiär i mars
Motorprogrammet är identiskt med kupémodellens. Det innebär en 3,4-litersmotor på 350 hästkrafter eller en 3,8-litersmaskin på 400 hästar. Porsche illustrerar att allt är relativt när man lyfter fram att modellerna nu klarar sig med mindre än en liter bensin per mil.
Som standard levereras kraften till bakhjulen via en sjuväxlad manuell låda – världens första av sitt slag. Dubbelkopplingslådan PDK är tillval.
Lagom till våren lanseras nya Porsche 911 Carrera Cabriolet i Sverige, närmare bestämt i mars.
Diskutera: Vad tycker du om nya Porsche 911 Carrera Cabriolet?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Riktigt snygg! Som jag skrev på en annan sida - äntligen börjar de "vanliga" 911'orna bli snygga. Förr såg de ju allihop ut som snikvarianter av Turbon.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.