Siffran syftar till att den första upplagan presenterades i september 1963 på bilsalongen i Frankfurt. I september i år påbörjas också leveranserna av jubileumsmodellen 911 50 Years Edition som ska fira fem decennier med Porsches klassiker.
Bilen är baserad på 911 Carrera S men får den bredare karossen som återfinns på fyrhjulsdrivna Carrera 4. Jubileumsbilen särskiljs också med speciella emblem på insidan och utsidan, 20-tumsfälgar av klassiskt snitt, nya kromlister och en instrumentering som har samma färger som den första 911:an hade för 50 år sedan.
Under huven sitter en sexcylindrig boxermotor som levererar 400 hästkrafter till bakhjulen och accelererar från stillastående till 100 km/tim på 4,5 sekunder och når toppfarten 300 km/tim. Priserna i Sverige startar från 1 155 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Porsche 911?
Relaterade bildspel
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
SVårt att säga något om en bil som i stort sett, sett likadan ut sedan långa tider tillbaka.
Instämmer i Jeremy Clarksons uttalande om att Porsche har världens lataste designers. Men denna bilen är säkert en fröjd att köra.
Lata designers? Snarare några av världens bästa. Det är en konst att förvalta en designikon som 911 och varsamt modernisera den utan att stöta sig allt för mycket med en stor skara hängivna köpare.
Det finns ingen bil på marknaden idag med en starkare identitet än 911.
Clarksons uttalande är nog mer det spelade gnabbet med Hammond som Porschefantast. Tänkvärt att modellen lever än trots att man planerade att lägga ner den redan på 70-talet. En ikon om något. Vill ha-faktorn är hög!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.