Polisen har nu testat att använda elbilar under fyra månader i storstadsområdena och resultatet är lovande. Samtidigt ska Londonpolisen testa att använda Ford Transit plug-in-hybrid i sitt dagliga arbete.
Polisen i Göteborg, Malmö och Stockholm har under fyra månader använt tre elbilar var. Bilarna har inte varit utryckningsfordon utan har använts till administrativa uppgifter, fångtransporter och liknande. Målet är att nå statens mål om att bli fossiloberoende till år 2030.
Efter de fyra månadernas prövotid har polisen konstaterat att de är nöjda med bilarna, men också att de gör sig bäst i stadstrafik.
– Reaktionerna har varit övervägande positiva, med vissa reservationer för räckvidd och teknikförståelse. Alla verksamheter som testat elbilarna vill fortsätta att använda dem, säger Henrik Långmark, projektledare.
Samtidigt som den svenska polisen meddelar detta så ska Londonpolisen påbörja ett test med plug-in-hybriden Ford Transit Custom. Här handlar det om ett större projekt där flera företag och organisationer i London i samarbete med Ford ska utvärdera effektivitet och miljöpåverkan i storstadsmiljöer.
– Det är viktigt för oss på Metropolitan Police att ha en hållbar fordonsflotta. Vi är så glada över att samarbeta med Ford i detta innovativa projekt för ett renare London, säger Jiggs Bharij, Head of Fleet Services, Metropolitan Police.
Efter de fyra månadernas prövotid har polisen konstaterat att de är nöjda med bilarna, men också att de gör sig bäst i stadstrafik.
– Reaktionerna har varit övervägande positiva, med vissa reservationer för räckvidd och teknikförståelse. Alla verksamheter som testat elbilarna vill fortsätta att använda dem, säger Henrik Långmark, projektledare.
Samtidigt som den svenska polisen meddelar detta så ska Londonpolisen påbörja ett test med plug-in-hybriden Ford Transit Custom. Här handlar det om ett större projekt där flera företag och organisationer i London i samarbete med Ford ska utvärdera effektivitet och miljöpåverkan i storstadsmiljöer.
– Det är viktigt för oss på Metropolitan Police att ha en hållbar fordonsflotta. Vi är så glada över att samarbeta med Ford i detta innovativa projekt för ett renare London, säger Jiggs Bharij, Head of Fleet Services, Metropolitan Police.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Målet borde vara att Sverige är brottsoberoende senast 2030. Detta till absolut lägsta kostnad eftersom resurser även behövs inom andra områden. Men jag är ju inte landets polischef...
Blir ju bra när de behöver stanna och ladda batterierna 4 timmar mitt i en biljakt.
Ja buset kommer inte att ta någon särskild miljöhänsyn...
Focus och pinjong.
Buset transporteras från A till B. Det borde väl funka?
Och jag lovar att ingen Focus kör ifrån en Tesla inom Teslans räckvidd, om det nu till äventyrs skulle uppstå en dylik situation.
Antisladd fick just ny betydelse
@Bond, visst funkar det men buset bör transporteras så billigt och effektivt som möjligt. En vacker dag sker det säkert med ett icke-fossilt fordon men att myndigheter anser sig ha råd att gå före, till ett högre pris, slår mot andra offentliga utgifter. Eller för den delen egna.
Myndigheten är staten pinjong, du och jag. Självklart är det det vi som måste bereda vägen för framtiden, vem skulle annars göra det?
Visst Bond men för min del för Polisen gärna åka Skoda Fabia istället för Tesla om det innebär mer patrullering och högre närvaro. Jag har inget alls mot idén med miljövänlighet men ser inte att det är just Polisens viktigaste prioritering.
Polisen borde han SUV istället, det måste vara rätt.
AHA!! Nu förstår jag varför man aldrig ser någon polisbil på vägarna - de laddar ju batterierna.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.