De bilar som säljs i dag har betydligt fler aktiva säkerhetssystem än för bara några år sedan. Även om de i nuläget inte alltid fungerar som tänkt är förhoppningen att de ska rädda liv på sikt.
Enligt Björn Thunblad, som är trafiksamordnare i polisregion Öst, har system som adaptiv farthållare och filhållningsassistans visat sig vara ”ovärderliga” när det gäller att minska antalet upphinnandeolyckor – alltså där en bil kör in i en annan bakifrån.
– De här systemen kommer ha stora effekter på trafiksäkerheten. Men vi vet också att det tar ungefär 30 år innan de implementerats helt i bilparken, säger han till Vi Bilägare.
Björn Thunblad nämner som exempel att det fortfarande finns en liten andel bilar i Sverige som inte har antisladdsystem.
– Men de står för en betydande del av dödsolyckorna. Man kan se så tydligt att de här systemen faktiskt hjälper.
Han lyfter dock ett varningens finger för att systemen på sikt kan göra bilförarna mindre uppmärksamma.
– Problemet är när vi får så smarta system att bilförarna aktivt väljer att göra annat än att köra bil, för bilen sköter det åt en. Därför håller man på att se över lagstiftningen kring självkörande bilar i framtiden.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.