Denna vecka görs extra många hastighetskontroller på vägarna. Insatsen är gemensam för hela EU.
Vecka 38, mellan 16 och 22 september, är trafikvecka med tyngdpunkt på hastighetsefterlevnad. Extra fartkontroller görs i alla EU:s medlemsländer, så även Sverige.
Inspektionerna i Sverige görs såväl synligt som genom dold övervakning i video- eller pilot-fordon.
– Hastighetsefterlevnad är den enskilt viktigaste parametern för att kunna reducera dödstalen i vägtrafikmiljön, men tyvärr upplever vi att många bilister kör för fort. Polisen kommer fortsätta med kontroller på olika platser och vid olika tidpunkter för att bidra till att nå målet med Nollvisionen, säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen.
Diskutera: Har du sett poliskontroller på vägarna denna vecka?
Inspektionerna i Sverige görs såväl synligt som genom dold övervakning i video- eller pilot-fordon.
– Hastighetsefterlevnad är den enskilt viktigaste parametern för att kunna reducera dödstalen i vägtrafikmiljön, men tyvärr upplever vi att många bilister kör för fort. Polisen kommer fortsätta med kontroller på olika platser och vid olika tidpunkter för att bidra till att nå målet med Nollvisionen, säger Ursula Edström, trafikstrateg på polisen.
Diskutera: Har du sett poliskontroller på vägarna denna vecka?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Jepp, här i Sörmland så är det helt klart ökad aktivitet.
Tycker det är bra men samtidigt så kan jag känna att jaga hastighetssyndare på motorväg bör vara lägre ner på prioriteringslistan än på landsväg eller tätort.
bra att dom jagar dessa blådårar
Varför inte i stället göra en insats mot rattsurfare och alkoholkontroller i stället.
Hastighet har man ju kameror till.
@LC4ever
Därför att hastighet är det enda de bryr sig om, både den här veckan och alla veckor. Därav alla kameror istället för riktiga kontroller (vid vilka andra försyndelser hade kunnat uppdagas).
.
Jag blev lasermätt idag på en 50-sträcka på 55:an i Uppsala.
Jo det är bra men tveksamt på motorvägen.
Osökt kommer jag att tänka på gårdagens Uppdrag Granskning på SvT. Mohammed Ali Arrach alias "Hassan" tillägnades ju ett helt program. Trots att han redan i femtonårsåldern stal bilar, åkte över 200 km/tim, körde mot trafiken m.m så fick han sällan nämnvärda straff. En domare kommenterade det med att "ingen hade ju skadats". Så, polisen och rättssystemet gör sina prioriteringar. Vilka prioriteringar tycker jag att de ska göra?
Samma dravel som vanligt. Ska köra 90 på en 70-sträcka om 5 min. Jag kommer antagligen dö. Sista inlägget alltså.
Bra. Att skylla på att det finns annat som man anser vara värre lagöverträdelser håller inte, får då kan allt bortförklaras med samma argument. Ska man ta körkort måste man hålla rätt hastighet för att få det, samma sak ska givetvis gälla hela tiden när man sedan använder detta körkort. Det finns många anledningar att hålla rätt maxhastighet, och klarar man inte det så är man en dålig förare och har inte i trafiken att göra.
#11
Ditt argument håller inte heller. En person som för vägen håller högsta tillåtna hastighet men brister i uppmärksamhet och förståelse för andra bilisters beteende (kunna avgöra vad som rimligen kommer ske i en given situation) har ännu mindre på vägarna att göra.
Ser den typen av förare dagligen som gör alla möjliga konstiga bedömningar, vilket ökar olycksrisken rejält. Räddningen är alla andra med aktiverad medvetenhet.
Men sådant kan Polisen inte mäta eller föra statistik på.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.