Ford förser amerikanska polisen med hybrid certifierad för att klara tuffa utryckningar.
I Europa heter den Mondeo, men i USA går bilmodellen under namnet Fusion. Som polisfordon i hybridutförande ska den hjälpa lagens långa arm på andra sidan om Atlanten att bli lite mer miljövänlig. Police Responder Hybrid Sedan är utrustad med en bensindriven, fyrcylindrig tvålitersmotor som använder sig av Atiksoncykeln. Förbränningsmotorn arbetar tillsammans med en elmotor som hämtar sin kraft ur ett litiumjonbatteri med kapacitet på 1,4 kW. Upp till hastigheter på drygt 97 kilometer i timmen går bilen på el, sedan kickar bensinmotorn in också.
Fordonet är första hybrid som är certifierad av amerikanska poliskåren för biljakter. Men den stora miljönyttan görs när bilen står stilla. Enligt Fords beräkningar står en polisbil på tomgång drygt fem av åtta timmar på ett arbetsskift. Detta för att kunna ge kraft till den stora mängd elektrisk utrustning som finns i fordonet. Om kraften istället skulle hämtas ur litiumjonbatteriet skulle det spara 3.900 dollar per år per fordon, motsvarande drygt 35.000 svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Police Responder Hybrid Sedan?
Fordonet är första hybrid som är certifierad av amerikanska poliskåren för biljakter. Men den stora miljönyttan görs när bilen står stilla. Enligt Fords beräkningar står en polisbil på tomgång drygt fem av åtta timmar på ett arbetsskift. Detta för att kunna ge kraft till den stora mängd elektrisk utrustning som finns i fordonet. Om kraften istället skulle hämtas ur litiumjonbatteriet skulle det spara 3.900 dollar per år per fordon, motsvarande drygt 35.000 svenska kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Police Responder Hybrid Sedan?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.