Förr fanns den bara till XC90. Nu blir Polestar Performance-optimeringen tillgänglig i S60, V60 och XC60 T6 AWD.
Även de fyrhjulsdrivna bilarna i Volvos 60-serie får nu Polestartrim till starkaste motorn T6. Enligt Volvo har fem nyckelområden optimeras i form av ökad prestanda i mellanregistret. Växlarna har till exempel kalibrerats med en så kallad gear hold-funktion som håller växeln under kurvtagning.
Växlingarna sker också snabbare och gasresponsen är optimerad med off throttle-funktionalitet. Det innebär att om föraren under aktiv körning släpper gasen snabbt hålls ändå varvtalet och turboladdtrycket uppe. Detta gör att responsen från motorn blir snabbare när man går på gasen igen.
Växlingarna sker också snabbare och gasresponsen är optimerad med off throttle-funktionalitet. Det innebär att om föraren under aktiv körning släpper gasen snabbt hålls ändå varvtalet och turboladdtrycket uppe. Detta gör att responsen från motorn blir snabbare när man går på gasen igen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Varför trimma en Volvo, så länge man inte gör något åt väghållning och chassi-sättning så känns det som bortkastade pengar.
Känns så himla fjuttigt att man ska behöva betala extra för att få en bil som uppträder som det är tänkt.
Mest hästkrafter hittar ofta i gamla Amerikanska bilar, som är totalt utan väghållning! Miljöaspekten kan diskuteras, men en frisk, trimmad motor förbrukar inte mera bränsle vid "normal" körning än en standardmotor vid samma körning. Föraren är en mycket större orsak till olika förbrukningssiffror än vad motorn råkar ha för toppeffekt.
Isoderlund: Vad jag förstår så ska de nya S90/V90 har riktigt fin väghållning och chassi.
Volvo har en chassi-simulator som också återfinns hos Porsche och Ferrari. Så man har nog testat oerhört mycket för att sen förfina i verkligheten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.