De första köparna har nu fått sin Polestar 2 levererad, men lanseringen har inte gått felfritt. Polestar har tvingats återkalla samtliga bilar på grund av allvarliga fel.
Märkeschefen Thomas Ingenlath ser dock positivt på märkets framtid och berättar om planerna i en intervju med tyska N-TV. Han säger bland annat att Polestar inte har några planer på en mindre elbil.
– Nästa modell blir vår tolkning av en suv som är annorlunda än en Volvo. Men det kommer också finnas detaljer som Tors hammare-strålkastarna eller den där svenska känslan som förenar de båda märkena. Det vi absolut inte ska göra är att lansera en bil under Polestar 2.
Thomas Ingenlath stänger även dörren helt för Polestarmodeller som kostar under 40 000 euro. Han är dock helt övertygad om att batterieldrift är framtiden. Han gillar inte idén om biobränslen.
– Det vill jag inte alls ha, med cylindrar som går upp och ned, inte i en modern bil. För mig är det en besvikelse när förbränningsmotorn plötsligt startar efter sex mils elkörning i en laddhybrid. Jag tror att om vi inte använder eldriften kommer vi ta sovmorgon in i framtiden.
Thomas Ingenlath kritiserar samtidigt PSA-koncernens beslut att anklaga Polestar för att ha kopierat Citroëns och DS logotyp.
– För att vara ärlig känner jag att de attackerat min värdighet. Jag har arbetat med varumärken och design i hela mitt liv och tänker att jag också bevisat under de senaste 25 åren att inget ligger längre bort för mig än att kopiera andra.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ptja, varför tillverka mindre billigare bilar när man kan tillverka stora bilar med en massa fel och sälja dem dyrt ;)
Skämt och sido. Vi måste väl tänka på förbrukningen även när det gäller elbilar? Elen skapas ju inte magiskt i vägguttagen. Vi ska inte köra runt i stora, tunga, effektstinna bilar med jättebatteri om vi inte behöver tänker jag...
Personligen tycker jag både Volvo och Polestar redan akterseglade ifråga om elbilar. Ganska ointressant ifall de vill släppa en mindre modell.
Stora bilar tjänar man mera pengar på.
Efter ha ägt en Tesla Model S i över 3år och provat ”värstingen” av Polstar 2 under 1h, är mitt råd till ledningen; Koncentrera er på att förbättra er nuvarande modell - den har fortfarande mycket att önska... Och plocka bort den jättestora ”kardantunneln” - skämmigt!!
"Det vill jag inte alls ha, med cylindrar som går upp och ned, inte i en modern bil."!
Nej, det måste vara väldigt ovanligt även i äldre bilar!
Man får hoppas att märkeschefen har lite lite mer kännedom om de egna produkterna annars kanske vi har förklaringen till återkallelserna där?
@saabnisse, är du säker på att det inte handlar om ett översättningsfel?
Naturligtvis är det så, men var finns korrekturläsningen?
Om alla elbilar skulle kosta minst 40 000 euro kan vi glömma en framtid utan förbränningsmotorn.
Mindre modell?! Polestar 2 är ju en mikrobil invändigt! Hade man gjort en mindre modell hade den väl bara passat dvärgar! Jag är 1,86 lång och får precis plats fram även om det känns trångt, men kan överhuvudtaget inte sitta bak pga den låga takhöjden och att knäna går i ryggstödet när jag ställt in framsätet för mig själv. Jag skulle säga att innerutrymmena i P2 är designade för asiater och inte europeer. En av de trängsta nya bilmodeller jag provat. Gick fetbort pga detta.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.