Polestar skulle bli Volvoägaren Geelys elbilsmärke – men faktum är att den allra första modellen blev en superexklusiv laddhybrid med bensinmotor och lång elräckvidd.
Den gav ett blandat intryck på vår provförare Calle Carlquist, som kritiserade detaljkvaliteten i den 1,7 miljoner kronor dyra coupémodellen. Men köregenskaperna är fantastiska med ”obegripligt bra” väggrepp.
”Det är nog det häftigaste bland laddhybrider som finns just nu”, skrev han.
Nu uppger Polestar att den sista produktionsomgången för laddhybriden har påbörjats och öppnats för beställning. Polestar 1 byggs i kinesiska Chengdu och sista bilen ska byggas i slutet av 2021.
Så hur många bilar kommer byggas totalt? Det uppger inte Polestar i pressmeddelandet, men de utskick och uttalanden som Polestar gjort tidigare har tolkats av många som att totalt 1 500 bilar ska byggas, fördelat på tre år.
”Kan man få i väg så många för det priset?”, undrade Calle Carlquist i vår provkörning.
Polestar uppgav för drygt tre år sedan att antalet intresseanmälningar för potentiella köpare var ”över 7 000”. Men om det verkligen blir 1 500 byggda bilar är oklart. Vi frågar märkets kommunikationschef Brent Ellis.
”Totalsiffran på 1 500 bilar var det största antalet bilar som var möjliga att bygga. Vi har inte avslöjat hur många bilar som byggts, eller hur många som är kvar – men vi kommer bygga så många som vi har beställningar på upp till maxantalet”, skriver han i ett mejlsvar till Vi Bilägare.
Läs också: Polestar 1 provkörd: Världens mest udda laddhybrid?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.