Nästa artikel
Polens nya ”folkelbil” på ingång – räckvidd på upp till 40 mil
Nyheter

Polens nya ”folkelbil” på ingång – räckvidd på upp till 40 mil

Publicerad 4 augusti 2020
Mycket räckvidd för pengarna ska locka köpare till Polens nya elbil. Men än så länge saknas flera viktiga pusselbitar.

Det är inte bara små uppstickare och stora biljättar som nu ställer om till att bygga elbilar. Flera länder har också visat intresse för att bygga eldrivna ”folkbilar”.

Mest uppmärksammad – åtminstone här i Sverige – har kanske Turkiets planer på en elbil blivit, eftersom den skulle bygga på teknik från Saab 9-3.

Även i Polen finns en inhemsk elbilstillverkare i form av Izera, som ägs av företaget Electromobility Poland och som nu presenterat två olika elbilar, en suv och en halvkombi, med plats för hela familjen.

Izera har tagit hjälp av fokusgrupper för att ta reda på vad de polska elbilsköparna vill ha. Resultatet ska enligt Izera inte bli några dyra premiumbilar utan rimligt prissatta ”folkelbilar”.

Oklar plattform

Elbilarna ska säljas med två olika batteripaket, 40 eller 60 kWh, med upp till 40 mils räckvidd på en laddning. 0–100 km/tim ska gå på ungefär åtta sekunder och bilarna ska även ha flera aktiva säkerhetsfinesser som autobroms, skyltigenkänning och filhållningsassistans.

Bilarna ska kunna snabbladdas till 80 procent på en halvtimme. Izera ska byggas i en nybyggd fabrik som ska stå klar om tre år. 

Under presentationen inför polska medier utanför Warszawa fanns inga uppgifter om vem som tillverkar batterierna eller hur mycket bilarna ska kosta. 

Företaget verkar heller inte ha lyckats helt med målet att i så stor utsträckning som möjligt använda komponenter från polska underleverantörer. Inte heller grundarkitekturen som bilarna ska bygga på kommer från Polen.

Företaget förhandlar med två olika företag om elbilarnas plattform – enligt obekräftade uppgifter är en av dem Volkswagens MEB-plattform, men beslutet om vilken plattform som ska användas är alltså ännu inte taget trots att bilens design verkar vara spikad, vilket är ovanligt i bilvärlden.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-08-04 09:19
Tjalle

Den är - självklart - rökt. VW säljer inte till "osäkra kort",
Man börjar med arkitekturen - sedan formgivning!
"Izera"?

Hur kommer det sig att det dyker upp så många lycksökare med elbilsprojekt? Jo, det ser ut att vara - tekniskt - enklare. Det är det inte - om man skall vara konkurrenskraftig. Alla batterileverantörer och el-driv system leverantörer är dessutom uppknutna av befintliga biltillverkare - har inte tid med lycksökare.

#2 • Uppdaterat: 2020-08-04 09:45
Raphael

Jag är tveksam till att det blir något... Finns inte tillräckligt med köpare för alla nya uppstickare som vill producera elbilar. Och den polska marknaden är nog för liten.
Plattformen - de är ju flexibla idag så nog kan man ta fram en yttre design först och sedan anpassa.

#3 • Uppdaterat: 2020-08-04 10:02
Styrbjörn

Det är väl klart en elbil är teknisk enklare än en bil med förbränningsmotor, den enda rörliga delen på drivlinan är ju axeln på elmotorn. Förbränningsmotorn har ett helt uppslagsverk av lager och toleranser att ta hänsyn till. Vem som helst med avklarad gymnasiefysik och en svets kan bygga en elbil.

#4 • Uppdaterat: 2020-08-04 10:23
ToRy

Det är är ju en litet kul artikel med tanke på den nyhet
https://www.vibilagare.se/nyheter/musk-tesla-ar-villiga-att-hjalpa-konkurrenter
som kom nyss, om att Tesla kan tänka sig att sälja teknik för battterier, drivlinor mm.

Nu är just Tesla kanske inte aktuellt här, men jag gillar ansatsen ändå: först tar man fram en bil (design, utrymmen etc.) som folk vill ha, och sedan köper man in det man inte kan göra själv, eller bedömer inte är kostnadseffektivt att göra själv. Bryr sig kunden om huruvida plattformen kommer från VAG eller PSA (hypotetiska exempel)? Förmodligen i liten grad; de tittar på hur bilen ser ut, utrymmena i bilen och annat som "syns".

Sedan är det självklart inte snutet ut näsan att bygga en bra blir med avseende på krocksäkerhet och allt annat som ligger i karossen -- återstår att se om de lyckas.

#5 • Uppdaterat: 2020-08-04 12:19
Raphael

Tesla ger med ena handen och tar med den andra. Xpeng har byggt en bil som bygger på Teslas hjälpande hand, det har lett till att Tesla stämt Xpeng för överträdelse av copyright. Så var det med den viljan att hjälpa konkurrenter...

#6 • Uppdaterat: 2020-08-04 17:28
Carl Trefalt

Liknar Volvo40.

#7 • Uppdaterat: 2020-08-05 11:31
N-iklas

Lite Volvo, lite Jaguar och lite Kina och det är säkert med beräkning och avsikt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.