Volvo har i dagarna visat den andra generationen av sin elbil C30 Electric. I samband med detta fick Vi Bilägares reporter Tommy Wahlström en pratstund med Johan Konnberg, som arbetar med affärsutveckling för hybrider och elbilar på Volvo.
I det här podradio-inslaget berättar Johan Konnberg mer om C30 Electric, om Volvos framtidsplaner när det gäller eldrift och om elbilens för- och nackdelar.
Lyssna på inslaget genom att klicka på länken nedan. Du kan också högerklicka på länken och sedan välja "Spara mål som..." eller "Spara länk som..:" för att ladda ned inslaget som mp3-fil och spela upp den i till exempel din bilstereo eller telefon.
Om du lyssnar via datorn kan du minimera fönstret där podradio-inslaget spelas upp och fortsätta använda webbläsaren under tiden som du lyssnar.
Lyssna på "Podcast: Allt om Volvo C30 Electric" (12 minuter)
Relaterade dokument
Relaterade bildspel
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lyssnade bara i 2 minuter. Så många idiotier som Volvos representant kom med att jag inte orkade längre.
1. Range heter räckvidd på svenska... han kunde inte ens det.
2. Att snabbladda skulle innebära laddning via 3 fas; så länge är det OK. Men det skulle dra 3x16A alternativt 3x32A! => de flesta villor har 3X16A som huvudsäkring. Således så fort man laddar bilen kan man inte ens tända en glödlampa i huset utan att riskera att nån säkring går. => 3x32A kräver att man abonnerar på högre huvudsäkring och det är avsevärt dyrare. Ofta går inte ens p.g.a. elledningarnas dimension.
3. Snabbare laddning skulle enligt honom innebära längre räckvidd.... dumheter! Visserligen, OM det nu skulle finnas laddställen överallt, och OM bilföraren skulle godta en ´tankningstid´ på ca. 1,5 timme varannan timme: DÅ kunde man TEORETISKT komma längre per dygn (!)... men hela faller på sin orimlighet. INGEN nånsin kommer att häcka 5-6 ggr ca. 1,5 timme på en resa bara för att kunna köra (i motorvägsfart) mellan Stockholm-Göteborg.
Elbilen funkar finfint för kortare (under 2 mil) pendlarresor om det finns laddmöjlighet på båda ´ändarna´. Annars är den död så länge man inte kan garantera minst 50 mils räckvidd (vintertid) utan laddbehov.
Man kan inte ännu inte ha enbart en elbil och vem köper en dyr elbil enbart för att ha till jobbpendling när avståndet passar med bilens räckvidd?
Teori i all ära men det måste funka i praktiken med, inte bara på papperet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.